Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Manevi Danışmanlık ve Rehberlikte Dini Konular MDR 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yoktur

Önerilen Seçmeli Dersler

Yoktur

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ABDULLAH İNCE
Dersi Verenler Doç.Dr. ABDULLAH İNCE,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı manevi danışmanlığın konu alanına giren dini meselelere ilişkin öğrencilerin temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. 

Dersin İçeriği

Dersin içeriği günümüz insanının inanç, ibadet ve ahlaka ilişkin muhtemel manevi problemlerinin aşımına destek olacak kişilerin bilmesi gereken kötülük problemi, kaza ve kader, dini emirlerde maksat ve hikmetler gibi konulardan oluşmaktadır

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Soru-Cevap, Anlatım,
7 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Soru-Cevap, Anlatım,
10 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
11 Soru-Cevap, Anlatım,
12 Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
13 Soru-Cevap, Anlatım,
14 Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Maneviyat ve Teoloji İle İlgili Temel Kavramlar
2 Bireyde İnanç Olgusu, Gelişimi Ve Gerekliliği
3 Teolojinin Bireye Yaklaşımı: İnsanın Varlık Şartları ve Özellikleri
4 Bireyde İnanç Gelişimi ve Kimlik
5 Dinin Kültürel Boyutu: Farklı Din Yorumları ve Sosyal Yaşama Etkisi
6 Kültürel ve Toplumsal Bir Varlık Olarak İnsan
7 Din-Bilim Çatışmasının Manevi Danışmanlığa Yansıması
8 Kötülük Problemi ve İnanca Yansıması
9 Kötülük Problemine Dini Yaklaşımın Manevi Bakım ve Danışmaya Yansıması
10 Kader Konusuna Yaklaşımının Manevi Danışmada Kullanımı
11 Engelliliğe Dini Yaklaşımının Manevi Bakım ve Danışmada Kullanımı
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Takıyettin Mengüşoğlu, İnsan Felsefesi, İstanbul 2017;

Ernst Cassirer, İnsan Üstüne Bir Deneme, İstanbul 1980

Ok, Ü. (2007). İnanç Psikolojisi. İstanbul: Birleşik Dağıtım Kitabevi

Frager, R. (Ed). (2009). Manevi Rehberlik Ve Ben Ötesi Psikolojisi Üzerine Paylaşımlar. (Çev. Ö. Çolakoğlu). İstanbul: Kaknüs

Gölcük, Ş. (1986). İnsan Ve Kaderi. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2, 13-50

Michael Argyle, M. (2006) İbadet Ve Dua. (M. Koç, Çev.). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(21), 317-338

Özdemir, Metin, İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi, Kaknüs, İstanbul, 2014

Albayrak, K. (2002). Dinlerde Günah Kavramı Ve Kurtuluş Yolları. Dini Araştırmalar, 4(12), 87-127

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir X
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir X
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak X
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme X
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme X
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme X
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme X
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme X
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme X
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma X
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama X
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme X
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) X
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Ara Sınav 1 8 8
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6