Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikolojik Danışmaya Giriş MDR 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. TUNCAY AYAS
Dersi Verenler Prof.Dr. TUNCAY AYAS,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Psikolojik danışma süreci ile ilgili bilgi ve becerinin kazanılması

Dersin İçeriği

Psikolojik danışma süreci ile ilgili İlke ve Teknikler, Gizlilik, Gönüllülük, Saydamlık, Etik, Danışan ve Psikolojik Danışman Arasında Rapport İlişkinin Kurulması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Manevi danışmanlık ve psikolojik danışma Beyin Fırtınası,
2 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. Problem Çözme,
3 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. Bireysel Çalışma,
4 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. Bireysel Çalışma,
5 Psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. Beyin Fırtınası,
6 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır Anlatım,
7 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. Anlatım, Doğru Yanlış Testleri,
8 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikolojik Danışma Nedir
2 Bireysel Psikolojik Danışma Becerileri
3 Etkin Dinleme
4 Somutluk
5 Empati
6 İçtenlik
7 Saygı
8 Sınav
9 Kişiselleştirme
10 Saydamlık
11 İlişkinin şimdi ve buradalığı
12 Aşama becerileri
13 Aşamaları birleştirme
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ACAR, Nilüfer Voltan Psikolojik Danıışa İlke ve Teknikleri, Nobel Yayınları, Ankara, 2012
ACAR, Nilüfer Voltan, Terapötik İletişim, Nobel Yayınları, Ankara, 2012
TAN Hasan,Psikolojik Yardım İlişkileri Danışma ve Psikoterapi, Meb. Yayınları, Ankara 1990.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir X
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir X
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak X
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme X
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme X
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme X
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme X
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme X
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme X
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma X
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama X
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme X
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) X
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Manevi danışmanlık ve psikolojik danışma
2 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
3 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
4 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
5 Psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır.
6 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır
7 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
8 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 3 15 45
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 30 30
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6