Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziğinde İcra Yorum Teknikleri | MZB 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof. HATİCE SELEN TEKİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İcra ve Yorum kavramları arasındaki belirgin farkı irdeleyerek kavram analizi yapmak, Türk müziğinde icra ve yorum kavramları altında işlenen alt başlıkları belirlemek, Üslup, ekol, tavır kavramları arasındaki ayırıma dikkat çekmek, Türk müziğinde icra ve yorum yapan belli başlı sanatçıları tanımak ve tavırlarını analiz etmek, karşılaştırmaktır. |
Dersin İçeriği | İcra ve yorum kavramlarının analiz edilmesi, Türk müziğinde icra ve yorum kavramı üzerinden Üslup, ekol, tavır, tarz, stil kavramlarının incelenmesi, Nüansların öğrenilmesi, sıkça kullanılan nüansları incelenmesi, Türk müziğinde belli başlı icracılarının yorumlarının analiz edilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İcra ve Yorum Kavramlarını genel bir bakış açısıyla tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Türk Müziğinde İcra ve Yorum Kavramlarını analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Üslup, Tavır, Ekol,Tarz Kavramları üzerine Çalışır, analizler yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Türk müziğinde Klasik üslup Kavramı bilgisi üzerinde durur. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Türk Müziğinde Toplu İcra ve Bireysel İcrayı analiz eder. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Bireysel icra ve tavır üzerine çalışmaları öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Genelde Üslup, Ekol, özelde ise tavır tarz kavramları üzerinden bireysel örnekleri dinler, analiz eder. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
8 | Müzikte yorumu belirlemede genel nüans terimlerini öğrenir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Türk Müziğinde çok kullanılan nüansları öğrenir. | Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Klasik Türk Müziği icracılarından belli başlılarını dinler, analiz eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
11 | Klasik Türk Müziği icracılarından belli başlılarını dinler, analiz eder, karşılaştırır. | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
12 | Türk Halk Müziği icracılarından belli başlılarını dinler, analiz eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
13 | Türk Halk Müziği icracılarından belli başlılarını dinler, analiz eder, karşılaştırır. | Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
14 | Türk Saz Müziği icracılarından belli başlılarını dinler, analiz eder ve karşılaştırır. | Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel olarak İcra ve Yorum Kavramları. | Ahmet SAY Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara,2005. |
2 | İcra ve Yorum Kavramlarını analizi. | Ahmet SAY Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara,2005. |
3 | Üslup, Tavır, Ekol, Tarz Kavramları ve analizler. | Özge ZEYBEK, Türk Makam Müziği’nde Üslup-Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alaeddin Yavaşca ve Bekir Sıdkı Sezgin İcralarının Analizi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,Ocak 2013; |
4 | Türk müziğinde Klasik Üslup Kavramı. | Özge ZEYBEK, Türk Makam Müziği’nde Üslup-Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alaeddin Yavaşca ve Bekir Sıdkı Sezgin İcralarının Analizi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,Ocak 2013; |
5 | Toplu ve bireysel icranın analizi | Özge ZEYBEK, Türk Makam Müziği’nde Üslup-Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alaeddin Yavaşca ve Bekir Sıdkı Sezgin İcralarının Analizi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,Ocak 2013; |
6 | Bireysel icra ve tavır üzerine çalışmalar. | Özge ZEYBEK, Türk Makam Müziği’nde Üslup-Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alaeddin Yavaşca ve Bekir Sıdkı Sezgin İcralarının Analizi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,Ocak 2013; |
7 | Bireysel örneklerin dinlenip analiz edilmesi. | Özge ZEYBEK, Türk Makam Müziği’nde Üslup-Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alaeddin Yavaşca ve Bekir Sıdkı Sezgin İcralarının Analizi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,Ocak 2013; |
8 | Genel nüans terimlerinin öğrenilmesi. | Nüans Terimleri Sözlüğü |
9 | Türk Müziğinde çok kullanılan nüanslar. | Nüans Terimleri Sözlüğü |
10 | Belli başlı Klasik Türk Müziği icracılarının dinlenip ,analiz edilmesi. | Özge ZEYBEK, Türk Makam Müziği’nde Üslup-Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alaeddin Yavaşca ve Bekir Sıdkı Sezgin İcralarının Analizi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,Ocak 2013 |
11 | Belli başlı Klasik Türk Müziği icracılarının dinlenip ,analiz edilip karşılaştırılması. | Özge ZEYBEK, Türk Makam Müziği’nde Üslup-Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alaeddin Yavaşca ve Bekir Sıdkı Sezgin İcralarının Analizi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,Ocak 2013 |
12 | Belli başlı Türk Halk Müziği icracılarının dinlenip, analiz edilmesi. | Melih DUYGULU,Türk Halk Müziği Sözlüğü,Pan Yayıncılık,2014. |
13 | Belli başlı Türk Halk Müziği icracılarının dinlenip, analiz edilip karşılaştırılması. | Melih DUYGULU,Türk Halk Müziği Sözlüğü,Pan Yayıncılık,2014. |
14 | Türk Saz Müziği icracılarından belli başlılarını dinlenip, analiz edilerek karşılaştırılması.. | Nüans Terimleri Sözlüğü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Özge ZEYBEK, Türk Makam Müziği’nde Üslup-Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alaeddin Yavaşca ve Bekir Sıdkı Sezgin İcralarının Analizi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,Ocak 2013; Nüans Terimleri Sözlüğü;Ahmet SAY Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara,2005;Melih DUYGULU,Türk Halk Müziği Sözlüğü,Pan Yayıncılık,2014. |
Ders Kaynakları | Özge ZEYBEK, Türk Makam Müziği’nde Üslup-Tavır Görüşleri Doğrultusunda Münir Nurettin Selçuk, Alaeddin Yavaşca ve Bekir Sıdkı Sezgin İcralarının Analizi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul,Ocak 2013; Nüans Terimleri Sözlüğü;Ahmet SAY Müzik Ansiklopedisi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara,2005;Melih DUYGULU,Türk Halk Müziği Sözlüğü,Pan Yayıncılık,2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İcra ve Yorum Kavramlarını genel bir bakış açısıyla tanır. | ||||||||||
2 | Türk Müziğinde İcra ve Yorum Kavramlarını analiz eder. | ||||||||||
3 | Üslup, Tavır, Ekol,Tarz Kavramları üzerine Çalışır, analizler yapar. | ||||||||||
4 | Türk müziğinde Klasik üslup Kavramı bilgisi üzerinde durur. | ||||||||||
5 | Türk Müziğinde Toplu İcra ve Bireysel İcrayı analiz eder. | ||||||||||
6 | Bireysel icra ve tavır üzerine çalışmaları öğrenir. | ||||||||||
7 | Genelde Üslup, Ekol, özelde ise tavır tarz kavramları üzerinden bireysel örnekleri dinler, analiz eder. | ||||||||||
8 | Müzikte yorumu belirlemede genel nüans terimlerini öğrenir. | ||||||||||
9 | Türk Müziğinde çok kullanılan nüansları öğrenir. | ||||||||||
10 | Klasik Türk Müziği icracılarından belli başlılarını dinler, analiz eder. | ||||||||||
11 | Klasik Türk Müziği icracılarından belli başlılarını dinler, analiz eder, karşılaştırır. | ||||||||||
12 | Türk Halk Müziği icracılarından belli başlılarını dinler, analiz eder. | ||||||||||
13 | Türk Halk Müziği icracılarından belli başlılarını dinler, analiz eder, karşılaştırır. | ||||||||||
14 | Türk Saz Müziği icracılarından belli başlılarını dinler, analiz eder ve karşılaştırır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 75 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |