Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Türk Müziği Nazariyatı MZB 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FERDİ KOÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği edvârlarında anlatılan eski Türk müziği nazariyatı öğrencilere öğretilecektir. El-Kindî, Farâbî, İbn Sinâ, Safiyüddîn Urmevi ve Abdülkâdir Merâgî gibi nazariyatçılar referans alınarak eserlerindeki nazariyat sistemi öğretilecektir.

Dersin İçeriği

Eski nazariyatçıların eserleri göz önüne alınarak müzik terimleri, aralıklar, aralıkların birleştirilmesi, dörtlü ve beşlilerin oluşumu, diziler, şube, avaze, makam, devir ve oranları dersin muhteviyatını oluşturur.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziğindeki eski nazariyat sistemi öğrenilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem,
2 Eski nazariyat sistemi ile günümüz nazariyatının mukayesesi yapılır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eski nazariyat eserlerinin tanıtılması
2 Eski nazariyat eserlerindeki müzik terimleri
3 Tizlik ve pestlik sebepleri
4 Aralıkların oluşumu
5 Aralıkların oranları
6 Mülayim ve mütenafir seslerin sebepleri
7 Dörtlü ve beşlilerin oluşumu
8 Devirler ve oranları
9 Meşhûr Devirler (Oniki Makam)
10 Meşhûr Devirler (Oniki Makam)
11 Altı Âvâze
12 Yirmidört Şu´be
13 Yirmidört Şu´be
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

M. Nuri Uygun, Safiyüddin Abdülmü´min Urmevî ve Kitâbü´l-Edvârı, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul 1999;Farabî, El-Kindî, İbn. Sinâ ve Abdülkadir Merâgî eserleri üzerine yapılan doktora tezleri.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar.
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
9 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
11 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 11
1 Türk müziğindeki eski nazariyat sistemi öğrenilir.
2 Eski nazariyat sistemi ile günümüz nazariyatının mukayesesi yapılır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6