Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzik Edebiyat İlişkisi MZB 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Osmanlı Türkçesi Müzik Metinleri

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Ferdi KOÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Edebi formlar ile musiki formları arasında edebiyat ve musiki bilgileri çerçevesinde güfte incelemesi; güfte ile beste arasındaki uyumun incelenmesi yapılacaktır.

Dersin İçeriği

Türk Müziği ve Edebiyatı´nın ortak noktası olan şiirlerin ve müzik formlarının arasındaki ilişki ile aruz kalıpları ve Türk Müziği usülleri arasındaki ilişki prozodi açısından değerlendirilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziğiyle irtibatlı edebi formları öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
2 Edebi formların vezinlerini çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Edebi formların vezinleri ile musiki usülleri arasında irtibat kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Beste- güfte uyumu konusunda değerlendirme yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Edebiyatı´nın tarihsel süreçte gelişimini sağlayan unsurlar
2 Türk Edebiyatı´nı oluşturan unsurlar ve nazım şekilleri
3 Türk Edebiyatı´nda anlatım özellikleri ve asli temaları
4 Şekil, tür, dil ve üslup özellikleri
5 Nazım vezinleri ile usûller arasındaki ilişki
6 Türk Müziği´nde beste-güfte uyumu
7 Yunus Emre divânından örnek metin incelemesi
8 Bâkî divânından örnek metin incelemesi
9 Nâbî divânından örnek metin incelemesi
10 Eşrefoğlu Rûmi divânından örnek metin incelemesi
11 Niyâzî Mısrî divânından örnek metin incelemesi
12 Hataî divânından örnek metin incelemesi
13 Yahya Nazîm divânından örnek metin incelemesi
14 Âdile Sultan divânından örnek metin incelemesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Mustafa Çıpan, Güfte İncelemesi, S.Ü.Devlet Konservatuarı Yayınları, Konya 1999.
Abdurrahman Güzel, Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara 2003.
Sadettin Nuzhet Ergun, Türk Musikisi Antolojisi, İstanbul 1943.
Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1981.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
9 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
11 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 11
1 Türk müziğiyle irtibatlı edebi formları öğrenir.
2 Edebi formların vezinlerini çözümler.
3 Edebi formların vezinleri ile musiki usülleri arasında irtibat kurar.
4 Beste- güfte uyumu konusunda değerlendirme yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 2 2 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6