Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müzikte Yapı Analizi | MZB 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof. HATİCE SELEN TEKİN |
Dersi Verenler | Prof. HATİCE SELEN TEKİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Müzikte Biçim Kavramını İç yapı ve Dış Yapı olarak derinlemesine analiz etmek, müzik eserini en küçük biriminden başlayarak incelemek; eseri ve eserin bestecisini bütüncül bir bakışla değerlendirebilmek. |
Dersin İçeriği | Müzik Biçimlerinin (Form-Şekil) bakımından analiz edilmesi, Müzik eserini küçük parçalara ayırarak içerisindeki dengeyi anlayabilme, eser örnekleri üzerinden müzikte biçim kavramının anlaşılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müzikte biçim ve şekil kavramlarını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Müzikte biçim kavramı üzerinden iç yapı ve dış yapıyı genel olarak analiz eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin amaçlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin faydalarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Müzik biçimini anlayabilmedeki alt başlıkları; motif, cümle ve periyotu kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Bir, iki, üç ölçülük motif örneklerini tanır. | Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Motif yapısındaki değişim ve gelişimleri analiz eder. | Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Müzik biçiminde bitiş hissine göre cümle çeşitlerini kavrar. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
9 | Müzik biçiminde periyotları(dönemleri) tanır. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Müzik biçiminde alternatif görüşleri değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
11 | Müzik biçiminde ana fikir ve tema’yı analiz eder. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
12 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(halk türküsü) analiz eder. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
13 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(şarkı) analiz eder. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
14 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri (çocuk şarkısı) analiz eder. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müzikte biçim ve şekil kavramları tanımlanır. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı |
2 | Müzikte iç ve dış yapının genel olarak analizi. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı |
3 | Biçim bilgilerini öğrenmenin amaçları . | Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, |
4 | Biçim bilgilerini öğrenmenin faydaları. | Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, |
5 | Motif, cümle ve periyotun kavranması. | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
6 | Bir, iki, üç ölçülük motif örneklerini tanınması. | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
7 | Motif yapısındaki değişim ve gelişimlerin analizi. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; |
8 | Bitiş hissine göre cümle çeşitlerinin kavranması. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; |
9 | Müzik biçiminde periyotlar. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; |
10 | Müzik biçiminde alternatif görüşler. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; |
11 | Ana fikir ve temanın analizi | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
12 | Halk türkülerinin analizi. | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
13 | Şarkı formunun analizi. | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
14 | Çocuk şarkılarını analizi. | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, M.Ü.AEF Müzik Eğitimi Bölümü, İstanbul 1982; Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
Ders Kaynakları | Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, M.Ü.AEF Müzik Eğitimi Bölümü, İstanbul 1982; Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müzikte biçim ve şekil kavramlarını inceler. | ||||||||||
2 | Müzikte biçim kavramı üzerinden iç yapı ve dış yapıyı genel olarak analiz eder. | ||||||||||
3 | Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin amaçlarını kavrar. | ||||||||||
4 | Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin faydalarını kavrar. | ||||||||||
5 | Müzik biçimini anlayabilmedeki alt başlıkları; motif, cümle ve periyotu kavrar. | ||||||||||
6 | Bir, iki, üç ölçülük motif örneklerini tanır. | ||||||||||
7 | Motif yapısındaki değişim ve gelişimleri analiz eder. | ||||||||||
8 | Müzik biçiminde bitiş hissine göre cümle çeşitlerini kavrar. | ||||||||||
9 | Müzik biçiminde periyotları(dönemleri) tanır. | ||||||||||
10 | Müzik biçiminde alternatif görüşleri değerlendirir. | ||||||||||
11 | Müzik biçiminde ana fikir ve tema’yı analiz eder. | ||||||||||
12 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(halk türküsü) analiz eder. | ||||||||||
13 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(şarkı) analiz eder. | ||||||||||
14 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri (çocuk şarkısı) analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |