Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzikte Yapı Analizi MZB 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof. HATİCE SELEN TEKİN
Dersi Verenler Prof. HATİCE SELEN TEKİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Müzikte Biçim Kavramını İç yapı ve Dış Yapı olarak derinlemesine analiz etmek, müzik eserini en küçük biriminden başlayarak incelemek; eseri ve eserin bestecisini bütüncül bir bakışla değerlendirebilmek.

Dersin İçeriği

Müzik Biçimlerinin (Form-Şekil) bakımından analiz edilmesi, Müzik eserini küçük parçalara ayırarak içerisindeki dengeyi anlayabilme, eser örnekleri üzerinden müzikte biçim kavramının anlaşılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müzikte biçim ve şekil kavramlarını inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Müzikte biçim kavramı üzerinden iç yapı ve dış yapıyı genel olarak analiz eder. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin amaçlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin faydalarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Müzik biçimini anlayabilmedeki alt başlıkları; motif, cümle ve periyotu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 Bir, iki, üç ölçülük motif örneklerini tanır. Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
7 Motif yapısındaki değişim ve gelişimleri analiz eder. Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem,
8 Müzik biçiminde bitiş hissine göre cümle çeşitlerini kavrar. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
9 Müzik biçiminde periyotları(dönemleri) tanır. Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
10 Müzik biçiminde alternatif görüşleri değerlendirir. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
11 Müzik biçiminde ana fikir ve tema’yı analiz eder. Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
12 Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(halk türküsü) analiz eder. Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
13 Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(şarkı) analiz eder. Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
14 Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri (çocuk şarkısı) analiz eder. Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Müzikte biçim ve şekil kavramları tanımlanır. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı
2 Müzikte iç ve dış yapının genel olarak analizi. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı
3 Biçim bilgilerini öğrenmenin amaçları . Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları,
4 Biçim bilgilerini öğrenmenin faydaları. Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları,
5 Motif, cümle ve periyotun kavranması. Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
6 Bir, iki, üç ölçülük motif örneklerini tanınması. Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
7 Motif yapısındaki değişim ve gelişimlerin analizi. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı;
8 Bitiş hissine göre cümle çeşitlerinin kavranması. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı;
9 Müzik biçiminde periyotlar. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı;
10 Müzik biçiminde alternatif görüşler. Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı;
11 Ana fikir ve temanın analizi Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
12 Halk türkülerinin analizi. Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
13 Şarkı formunun analizi. Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
14 Çocuk şarkılarını analizi. Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.
Kaynaklar
Ders Notu

Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, M.Ü.AEF Müzik Eğitimi Bölümü, İstanbul 1982; Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.

Ders Kaynakları

Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, M.Ü.AEF Müzik Eğitimi Bölümü, İstanbul 1982; Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar.
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
9 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
11 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 11
1 Müzikte biçim ve şekil kavramlarını inceler.
2 Müzikte biçim kavramı üzerinden iç yapı ve dış yapıyı genel olarak analiz eder.
3 Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin amaçlarını kavrar.
4 Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin faydalarını kavrar.
5 Müzik biçimini anlayabilmedeki alt başlıkları; motif, cümle ve periyotu kavrar.
6 Bir, iki, üç ölçülük motif örneklerini tanır.
7 Motif yapısındaki değişim ve gelişimleri analiz eder.
8 Müzik biçiminde bitiş hissine göre cümle çeşitlerini kavrar.
9 Müzik biçiminde periyotları(dönemleri) tanır.
10 Müzik biçiminde alternatif görüşleri değerlendirir.
11 Müzik biçiminde ana fikir ve tema’yı analiz eder.
12 Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(halk türküsü) analiz eder.
13 Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(şarkı) analiz eder.
14 Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri (çocuk şarkısı) analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 2 1 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6