Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Desenleri II TEZ 102 2 2 + 4 4 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk desenlerini, kompozisyon teknikleri ile çizgi,biçim,ölçü,doku,nüans,
renk özelliklerinin öğretilmesiyle özgün kompozisyona hazırlık alt yapısını sağlamak.

Dersin İçeriği

Türk Tezyini Sanatları Hakkında genel bilgilendirme.
Türk Süsleme sanatlarında kullanılan ana çizim kurallarının öğretilmesi.
Türk Süsleme sanatlarında kullanılan malzemenin tanıtılması.
Türk süsleme sanatlarında kullanılan motiflerle farklı ve özgün tasarımların yapılması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geleneksel Türk Sanatlarında çiçek motifinin yeri ve uygulama alanları hakkında araştırma yeteneği verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Farklı devirlerde Geleneksel Türk Sanatlarında ortaya çıkan üsluplarını( Baba Nakkaş, Sazyolu,Natüralist, Şükufe,Rokoko üslupları) bilmeyi,araştırmayı ve yorumlanmasını sağlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 Türk tezyini sanat dallarında(Cilt,Tezhip,Minyatür, Çini,Kalem işi, halı-kilim) görülen motiflerin birbirleriyle olan benzeliklerini, çizim usullerini, farkındalıklarını öğretir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Türk süsleme sanatlarında çiçek, şükufe, hatayi grubu, natüralist,sazyolu vb. özellikler taşıyan klasik kompozisyonlar tasarlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
5 Türk Sanatında tezhip,minyatür,çini,kalemişi,halı-kilim motiflerinin birbirleri ile olan benzerlikleri ve farklılıklarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 Anadolu Selçukluları ve Osmanlı Mimarisinde görülen yüzey süsleme örneklerini değerlendirmeyi öğretir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
7 Geleneksel Türk Sanatlarının diğer sanat dalları arasında yeri ve önemini analiz etmeyi öğretir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türklerde çiçek sevgisi ve geleneksel sanat kollarına yansıması.
2 Devirlere göre Türk tezyinatının (natüralist, soyutlama, Şukufe)üslup özellikleri ile yorumlanması.
3 Tezhip ve minyatür sanatı hakkında bilgi aktarımı ve uygulamalarda görülen motifler ve çizim özellikleri
4 Araştırma ödev teslimi: Çeşitli sanat kollarında çiçek motiflerinin tespiti ve uygulama çalışması.
5 Kısa Sınav:Hatayi grubu motiflerden oluşan serbest desen tasarımları
6 Çini, Kalem işi,maden ve ahşap sanatında natüralist ve hayvansal desenlerin tespiti,teorik bilgi aktarımı.
7 Çini karo ve dairesel obje üzerine desen tasarımı çalışmaları.
8 Kısa sınav:İşlenmiş konular ile ilgili uygulama çalışmaları.
9 Rumi motifi hakkında bilgi aktarımı, cilt, tezhip ve minyatürde kullanım alanları
10 Ara Sınav.
11 Türk mimarisinde iç ve dış yüzey süslemelerinin araştırılması.
12 Şemse, Bulut ve Çintemani motiflerinin geleneksel türk sanatlarında kullanımı
13 Çalışmaların devamı.
14 Dosya teslimleri ve Değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Nurhan ATASOY,Hasbahçe,Koç Kültür Sanat Tanıtım Hizmetleri A.Ş.İstanbul,2002., Bir Şaheser Süleymaniye Külliyesi,Editör:Selçuk Mülayim, T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı,Ankara 2007., P Sanat Kültür Antika Dergisi,Çiçek ve Sanat, Sayı 13.,Doğan KUBAN,Divriği Mucizesi,Yapı Kredi Yayınları,İstanbul,2003., Doğan Kuban;Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı,Yapı Kredi Yayınları,İstanbul 2008.,Gülbün MESARA,Türk sanatında İnce Kağıt Oymacılığı,Türkiye İş Bankası Kültür yayınları,İstanbul,1998.,Lale ULUÇ,XVI. Yy. Şiraz El Yazmaları,Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları,İstanbul,2006.,Metin And;Minyatürlerle Osmanlı- İslam Mitologyası,Yapı Kredi Yayınları,İstanbul,2012.,Hat ve Tezhip Sanatı,Editör;Ali Rıza Özcan,T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı,Ankara 2009.,Gülnur Duran;Ali Üsküdarî,Kubbealtı Yayınları,İstanbul 2008.,İnci A.Birol-Ç.Derman; Türk Tezyinatında Motifler, Kubbealtı Yayınları,İstanbul 2011, İnci A.Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen Tasarımı Çizim Tekniği ve Çeşitleri,Kubbealtı Yayınları,İstanbul 2008,Cahide KESKİNER,Hatai,Kültür Bakanlığı Yayınları,İstanbul,1990.,Azade AKAR-Cahide KESKİNER,Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif,Tercuman Sanat ve Kültür Yayınları,İstanbul,1978.,Emel ESİN,Türk Sanatında İkonografik Motifler.Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2003.,Jonathan M.BLOOM;Kağıda İşlenen Uygarlık;Kitap Yayınevi,İstanbul 2001.,Oktay Aslanapa;Türk Sanatı, Remzi Kitabevi,İstanbul 1984, Oktay Aslanapa;Türk Halı Sanatının Bin Yılı, Eren Yayınevi,İstanbul 1987., Güner İnal;Türk Minyatür Sanatı,Atatürk Kültür Merkezi,Ankara 1995, Sevgi A.Ersoy; Türk Minyatür Tekniği,İnkansa Matbaacılık,Ankara 2006., Banu MAHİR,Osmanlı Minyatür Sanatı,Kabalcı Yayınevi,İstanbul,2004.,
Filiz Çağman, Günsel Renda, Serpil Bağcı, Zeren Tanındı;Osmanlı Resim Sanatı,T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı,İstanbul 2012.,Neriman Görgünay Kırzıoğlu;Altaylardan Tuna Boyuna Türk Dünyasında Ortak Motifler,Türksoy Yayınları,Ankara 1995,Emel ESİN, Türk Kozmolojisine Giriş,Kabalcı Yayınevi,İstanbul,2001.,Yaşar ÇORUHLU, Erken Devir Türk Sanatı,Kabalcı Yayınevi,İstanbul,2007.,Mine ESİNER ÖZEN,Türk Tezhib Sanatı,Gözen Kitap ve Yayınevi;İstanbul,2003.,Mine ESİNER ÖZEN,Türk Tezhib Sanatından Örnekler,Özen Kitapevi,İstanbul 2007.,.,Semra Ögel;Anadolu Selçuklularının Taş Tezyinatı,Türk Tarih Kurumu,Ankara 1987.,Gönül Öney;Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları,Türkiye İş Bankası Yayınları,Ankara 1988.,Yıldız Demiriz;İslam Sanatında Geometrik Süsleme,LebibYalkın Yayınları,İstanbul2000.,H.Örcün Barışta;Osmanlı İmparatorluğu Dönemi İstanbul Cami ve Türbelerinden Ağaç İşleri,Atatürk Kültür Merkezi,Ankara 2009.,Z.Çobanlı-G.Öney;Anadoluda Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı,T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara 2007.,H.İnalcık-G.Renda; Osmanlı Uygarlığı 1-2,T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara 2004.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. X
9 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
12 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Geleneksel Türk Sanatlarında çiçek motifinin yeri ve uygulama alanları hakkında araştırma yeteneği verir.
2 Farklı devirlerde Geleneksel Türk Sanatlarında ortaya çıkan üsluplarını( Baba Nakkaş, Sazyolu,Natüralist, Şükufe,Rokoko üslupları) bilmeyi,araştırmayı ve yorumlanmasını sağlar.
3 Türk tezyini sanat dallarında(Cilt,Tezhip,Minyatür, Çini,Kalem işi, halı-kilim) görülen motiflerin birbirleriyle olan benzeliklerini, çizim usullerini, farkındalıklarını öğretir.
4 Türk süsleme sanatlarında çiçek, şükufe, hatayi grubu, natüralist,sazyolu vb. özellikler taşıyan klasik kompozisyonlar tasarlar.
5 Türk Sanatında tezhip,minyatür,çini,kalemişi,halı-kilim motiflerinin birbirleri ile olan benzerlikleri ve farklılıklarını analiz eder.
6 Anadolu Selçukluları ve Osmanlı Mimarisinde görülen yüzey süsleme örneklerini değerlendirmeyi öğretir.
7 Geleneksel Türk Sanatlarının diğer sanat dalları arasında yeri ve önemini analiz etmeyi öğretir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
Toplam 25
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Atölye) 1 2 2
Toplam İş Yükü 186
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,44
Dersin AKTS Kredisi 7