Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Çini Tasarımı II CTS 340 6 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. SONGÜL ERGÜN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Klasik Türk çini sanatını yeni nesillere öğretmek,geçmiş ve gelecek arasında tarihsel bir bağ kurmak.
Dersin İçeriği Klasik Türk çini sanatını desen,renk,tasarım ve teknik özellikleri ile yeni nesillere öğretilmesi,uygulama safhasına gelinmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk çini sanatında tarihsel dokuyu öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Türk çini sanatında renk,desen,tasarım özelliklerini uygular, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Türk çini sanatında teknik özellikleri uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Sır ve fırınlama tekniklerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Gelenek ve gelecek arasında köprü kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kaynakça ve malzeme tanıtımı yapılır.
2 14 ve15.yüzyıl Osmanlı dönemi çini sanatı tarihi teorik anlatımı.
3 "Babanakkaş" ekolu,tasarım
4 Babanakkaş ekolu,çini tabak uygulaması.
5 Uygulama çalışmaları.
6 16.yüzyıl Osmanlı dönemi çini sanatı tarihi teorik anlatımı.
7 " Karamemi" ekolu tasarım.
8 Ara sınav
9 " Karamemi" ekolu tasarımı çini karo üzerinde uygulanması.
10 Kısa sınav
11 Uygulama çalışmaları.
12 "Saz yolu" üslubü tasarımı
13 Uygulama çalışmaları.
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Osmanlı Duvar Çinileri. (İstanbul Menkul Kıymetler Borsası yayını.) İznik. (Julian Raby- Nurhan Atasoy.)
Türk Çini Sanatı (Şerare Yetkin.)Dönem içi çalışmaların değerlendirmelerinin yapılması. ÇORUHLU,Türk Mitolojisinin Anahtarı,Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2000.
Doğan KUBAN,Divriğ Mucizesi,Yapı Kredi Yayınları, 3.Baskı,İstanbul,2003.İstanbul 2003.
Ders Kaynakları Türk tezyini sanatlarında Motifler.(Dr. İnci A. Birol-Prof. Dr. Çiçek Derman.) Gülbenkyan Müzesi Kolleksionu. (Prof. Dr. Sitare Turan Bakır.)
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. X
9 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
12 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Türk çini sanatında tarihsel dokuyu öğrenir 5 5 2 2 4 5 0 5 5 4 0 5
2 Türk çini sanatında renk,desen,tasarım özelliklerini uygular, 5 4 2 2 1 5 0 4 4 5 0 5
3 Türk çini sanatında teknik özellikleri uygular 5 3 5 2 1 5 0 5 5 5 0 5
4 Sır ve fırınlama tekniklerini öğrenir 5 4 3 2 1 5 0 5 5 5 0 4
5 Gelenek ve gelecek arasında köprü kurar. 5 5 3 2 1 5 0 5 5 5 0 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 2 2 4
Toplam İş Yükü 102
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,08
Dersin AKTS Kredisi 4