Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sinemayı Anlamak | ITM 035 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MUZAFFER MUSAB YILMAZ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. MUZAFFER MUSAB YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Sinemaya giriş niteliğinde olan ders, ekonomik ve kültürel bağlamı içinde sinemanın tarihsel gelişimini; sinematografinin temel ilkelerini; sinemadaki estetik eğilimlerin ve kuramsal yaklaşımların başlıca özelliklerini açıklamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Ders, sinematografinin temel ilkelerini, kültürel, estetik, ekonomik bağlamını içinde sinemanın tarihsel gelişimini ve temel film analizi yaklaşımlarını kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenci sinemanın gelişimine ilişkin temel bilgileri öğrenir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
2 | Sinema tarihini şekillendiren önemli film örneklerini izler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
3 | Sinematografinin temel ilkelerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
4 | Sinemanın ekonomik politik kültürel bağlamını anlar | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
5 | Sinema tarihinin temel estetik eğilimlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
6 | Film eleştirisindeki temel yaklaşımları kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş; Sinema nedir? Sinema ve temsil ilişkisi | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
2 | Sinema deneyimi, seyirci ve sinema ilişkisinde kültürel yaklaşımlar | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
3 | Sinematografinin temel ilkeleri; klasik anlatı yapısı, plan, sahne, sekans, çekim ölçekleri, görüş açıları, kamera hareketleri, kurgu, aydınlatma, oyunculuk, kostüm | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
4 | Edwin S. Porter, David W. Griffith, Hollywood Sineması’nın endüstriyel gelişimi, stüdyo sistemi, estetik eğilimler, sessiz güldürüler | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
5 | Avrupa’da sinemanın doğuşu: Lumière Kardeşler, Méliès Sineması, Avrupa’da Film Endüstrisi Biçim üzerine düşünmek: Alternatif anlatı yapıları ve sinematografik öğelerin kullanımı, avangard yaklaşımlar, gerçekçi yaklaşımlar ve film örnekleri | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
6 | II. Dünya Savaşı Döneminde ulusal sinemalar Gerçeklik üzerine düşünmek: İtalyan Yeni Gerçekçiliği: Yönetmenler, filmler, estetik eğilimler | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
7 | Kültür endüstrisi ve sinema; tür filmleri, Hollywood ve anlatı kalıpları ve örnek film analizi | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
8 | Yeni Dalga Akımı: yönetmenler, filmler; öznellik – nesnellik problemi, eleştirel yaklaşım biçimleri. | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
9 | Post-fordist süreç ve Hollywood Stüdyo sisteminin çözülüşü Bağımsız Amerikan Sinemasının doğuşu ve ekonomik- estetik dönüşüm | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
10 | Auteur Sinemayı kavramak: temel özellikler, estetik eğilimler; Bergman, M.Antonioni, A.Tarkovsky, Nuri Bilge Ceylan, Zeki Demirkubuz | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
11 | Üçüncü dünya sineması ve iletişim politikaları:1960’larda dünyadaki gelişmeler; üçüncü sinema kavramı ve tartışma alanları | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
12 | Ulus ötesi Sinema kavramı, film festivalleri, değişen ulusal sinemalar; sinemada bağımlılık ve oryantalizm tartışmaları | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
13 | Sinemada Feminist ve Psikanalitik yaklaşımın temel özellikleri, film örneklerinin incelenmesi | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
14 | Dijital sinema, film felsefesi, film analizinde farklı yaklaşımların kesişmesi ve tartışmalar: örnek film analizi | Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Abisel, Nilgün. Sessiz Sinema. 2.Basım. İstanbul: Om Yayınevi, 2003. Bordwell, D. Film Sanatı, De Ki Yayınları / Sinema Tarihi-Kuramı Dizisi Dorsay, Atilla. 100 Yılın Yönetmeni. 3.Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000. Karadoğan, Ali. Sanat Sineması Üzerine, De Ki Yayınları Kolker, R. Film, Biçim ve Kültür, De Ki Yayınları Smith, Geoffry Nowell ve Steven Ricci (ed.). Hollywood and Europe, Economics, Culture, National Identity: 1945-95. London: British Film Institute, 1998. Oluk, Ayşen (2008). Klasik Anlatı Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap. Öztürk, S. Sinema Felsefesine Giriş, Film-Yapımı Felsefe. Ankara, Ütopya, 2017
|
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Öğrenci sinemanın gelişimine ilişkin temel bilgileri öğrenir |
2 | Sinema tarihini şekillendiren önemli film örneklerini izler |
3 | Sinematografinin temel ilkelerini kavrar |
4 | Sinemanın ekonomik politik kültürel bağlamını anlar |
5 | Sinema tarihinin temel estetik eğilimlerini öğrenir |
6 | Film eleştirisindeki temel yaklaşımları kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 3 | 10 | 30 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |