Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karşılaştırmalı Müzikoloji | DKS 414 | 8 | 1 + 1 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Müzikoloji ve Etnomüzikoloji çalışmaları hakkında bilgi edinmek,ayrıca edindikleri bilgileri uylamalı çalışmalar üzerinde göstermek ve müzik bilimine katkı sağlamak olacaktır. |
Dersin İçeriği | Karşılaştırmalı Müzikoloji Avrupa Karşılaştırmalı Müzikolojisine iki temel yaklaşımın egemen olduğu söylenebilir. Bunlar; Kültürel Evrimcilik ve Difüzyonizm teorileridir. Aslında karşılaştırmanın çıkış noktası Avrupa menşelidir. Karşılaştırmalı Müzikoloji temelde Darwin’in evrim teorisinden beslenmiştir. Kültürde uygulanış biçimi de Batı veya Avrupa dünyasının diğer toplumlardan daha üstün olduğu aksiyomu üzerine yaslanmıştır. Bu noktadan hareketle de insan toplulukları; “ilkel-barbar-uygar” olarak sınıflandırılmış ve bununla beraber toplumların basitten karmaşığa doğru evrildiği ve en üst toplum seviyesine de batı medeniyeti oturtulmuştur. Kurulan bu hiyerarşiden hareketle de dünyadaki ilkel ve barbar toplumların müziklerinin içerisinde uygar toplum olarak kabul edilen batı medeniyetinin gelişim hareketlerinin izlenebileceğine inanılmıştır. Ülkemize aksettiği şekli ile örneklendirecek olursak; Bartok’un 1936’da ülkemize gelip, güney bölgelerinde araştırmalar yaparken bulmayı umduğu şey de tam olarak budur: Kendi atalarının müziklerinden izler bulmak. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
2 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahip ol | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
4 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etnomüzikolojide Karşılastırmalı müzikoloji arasındaki kriterleri inceler | 1. Hafta Ders Notları |
2 | Karşılaştırmalı müzikoloji yöntemlerini tartışır. | 2. Hafta Ders Notları |
3 | Karşılastırmalı Müzikolojide kullanılan araştırma yöntemlerini tartışır. | 3. Hafta Ders Notları |
4 | Sosyal bilimlerde kullanılan teorileri inceler | 4. Hafta Ders Notları |
5 | Dünyada Karşılaştırmali müzikoloji çalışmalarını inceler | 5. Hafta Ders Nptları ve Araştırma |
6 | Karşılaştırmalı Müzikoloji örnekleri üzerinden yöntem belirler | Bireysel Çalışma |
7 | Örneklerini tartışır | Grup Çalışması |
8 | Örneklerini tartışır | Grup Çalışması |
9 | Örneklerini tartışır | Grup Çalışması |
10 | Örneklerini tartışır | Grup Çalışması |
11 | Grup çalışması- Örnekler üzerinde ürettiği çalışma üzerinde çalışır | |
12 | Grup çalışması- Örnekler üzerinde ürettiği çalışma üzerinde çalışır | |
13 | Grup çalışması- Örnekler üzerinde ürettiği çalışma üzerinde çalışır | |
14 | Yaptığı karşılaştırmalı Müzikoloji çalışması sunumunu yapar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Her hafta yüklenecek ders notları ve Etnomüzikolojik kaynaklar. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | 2 | 1 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 |
2 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||||||||
3 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahip ol | ||||||||||||
4 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | 5 | 3 | 5 | 2 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 8 | 112 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |