Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Âşık Müziği DKS 428 8 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Derleme 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SERTAN DEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, hem halk müziğin yöresel ağız ve müzikal özelliklerini hem de kültürel önemini anlamayı amaçlar ve öğrencileri bu zengin müzik geleneğini yaşatmaya ve yaymaya teşvik eder.

Dersin İçeriği

Anadolu coğrafyası âşık müziği 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anadolu müzik kültürüne hakim olur
2 Yöresel ağız özellikleri, müzikal özellikler ve çalgıları öğrenir
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Âşık teriminin tarihsel tanımları Önerilen kitapların okunması
2 Âşık müziğinin temel kavramları Önerilen kitapların okunması
3 Âşık edebiyatı ve şiir özellikleri Önerilen kitapların okunması
4 Âşık müziği formları Önerilen kitapların okunması
5 Âşık müziğinin müzikal özellikleri Önerilen kitapların okunması
6 Âşıkların toplumdaki rolü ve yaptığı ritüeller Önerilen kitapların okunması
7 Anadolu aşıkları Önerilen kitapların okunması
8 Emlek bölgesi âşıklık geleneği Önerilen kitapların okunması
9 Kuzeydoğu Anadolu bölgesi âşıklık geleneği Önerilen kitapların okunması
10 Gezici saz şairliği Önerilen kitapların okunması
11 Âşıklarda bulunması gereken özellikle Önerilen kitapların okunması
12 Âşık sazları Önerilen kitapların okunması
13 Türk dünyası aşıkları ve âşık müziği Önerilen kitapların okunması
14 Genel tekrar Önerilen kitapların okunması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Artun, E. (2021). Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Adana: Karahan Kitabevi.
Budak, O, A. (2006). Türk Müziği Kökeni- Gelişimi, Ankara: Phoenix Yayınları
Kaya, D. (2000), Âşık Edebiyatı Araştırmaları. Kitabevi 141, İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Anadolu müzik kültürüne hakim olur
2 Yöresel ağız özellikleri, müzikal özellikler ve çalgıları öğrenir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 2 2
Final 1 5 5
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5