Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı III (Tar) CTR 311 5 1 + 1 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN
Dersi Verenler Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak. 
- İlgili alan derslerine katkı sağlamak. 
- Çalgı repertuvarı ve icrası hakkında öngörü sahibi olmak. 
- Çalgıyla ilgili araştırmalara yönlendirmek. 

- Eşlik bilinci kazandırmak. 

Dersin İçeriği

Tarda 6. ve 7. pozisyonların tanıtılması. 
Bu pozisyonları içeren etütlerin ve 
uygun eserlerin çaldırılması. 
Tarın akort edilmesi. 
Çeşitli tonlarda gam çalışmalarına giriş. Makamsal repertuvar çalışmalarına devam edilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarda VI.Pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Tarda VII. Pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Tarda I, II, III, IV, V, VI ve VII. pozisyonları birlikte kullanma becerisini kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Tarda çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Düzeyine uygun seviyede notaları çalma becerisi kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Makamsal repertuara ait daha teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri icra edebilme becerisi kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Öğretici olmaksızın akort yapabilme becerisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarda 6. pozisyon seslerinin tanıtılması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
2 Tarda 6. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
3 Tarda 6. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
4 Tarda 7. pozisyon seslerinin tanıtılması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
5 Tarda 7. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
6 Tarda 7. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
7 Tarda 1 - 7. pozisyonları içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
8 Ara sınav. .
9 Tarın akort edilmesi çalışmaları.
10 Tar çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini geliştirmek amaçlı çeşitli tonlarda gam çalışmaları. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
11 Tar çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini geliştirmek amaçlı çeşitli tonlarda gam çalışmaları. .Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
12 Makamsal repertuvardan teknik, tavır ve yoruma dayalı örnek eser icrası I. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Kars Oyun Havası adlı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları)
13 Makamsal repertuvardan teknik, tavır ve yoruma dayalı örnek eser icrası I II. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Kars Oyun Havası adlı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları)
14 Genel Tekrar. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
Kaynaklar
Ders Notu

Kazım GÜRKAN Çalgı Ders Notları

Ders Kaynakları

Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.

Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.

TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar.
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir.
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Tarda VI.Pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır.
2 Tarda VII. Pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır.
3 Tarda I, II, III, IV, V, VI ve VII. pozisyonları birlikte kullanma becerisini kazanır.
4 Tarda çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini geliştirir.
5 Düzeyine uygun seviyede notaları çalma becerisi kazanır
6 Makamsal repertuara ait daha teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri icra edebilme becerisi kazanır
7 Öğretici olmaksızın akort yapabilme becerisini geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 99
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,96
Dersin AKTS Kredisi 4