Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı II (Kaval) | CKV 212 | 4 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kullanılan Me todlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Enstrümanı yeteri derecede çalma becerisini kazanır. | Deney ve Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Alternatif kaynaklar göstererek konuların geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Türk Müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkilerin bakımından ele alır. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Hüseyni dirizi ile ilgili etütleri çalar. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
6 | 2. Ve 3. Ve 4. kademedeki seslerle ilgili teknik bakımdan icra yapar. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavalda kademe çalışmaları | Kavaldaki ses bölgelerinin porte üzerinde nota olarak gösterilmesi |
2 | 2. ve 3. Kademe sesler ile ilgili etüt çalışmaları | 2 numaralı etüt çalışmasının bona olarak çalışılması ve etüt parçasındaki seslerin kaval üzerinde gösterilmesi |
3 | Sinsin Türküsü | 3- Kayseri-Bünyan yöresine ait Sinsin isimli türkünün notasının bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması |
4 | Ellik türküsü | -Kavalın 2. ve 3. kademelerindeki notalırından oluşan Sivas yöresine ait Ellik türküsünün notasının bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması |
5 | Dudak 4. kademesiyle Elde Edilen Sesler | Kavalın 4. kademesinden çıkan seslerin porte üzerinde gösterilmesi, bununla ilgili etüt çalışmaları. |
6 | 2.3.ve 4. Kademe seslerle ilgili örnek alıştırmalar | numaralı etüt parçasının Bona olarak okutulması, |
7 | Kürdi dizisi sesleri ve özellikleri | La kararlı 5 koma si bemol arıza alan dizi hakkında genel bilgiler.. |
8 | Al Fadimem | Kürdi dizisinde, Al Fadimem isimli türkünün bona olarak okutulması, daha sonra solfejinin yapılması |
9 | Uşşak dizisi | Geçmişten gununmuze Ussak makamının tarifi ve örnekleriekler |
10 | Dere Kenarında Taş Ben Olaydım | Giresin yöresine ait Dere Kenarında Taş Ben Olaydım isimli türkünün notasının bona olarak okutulması, sonra solfejinin yapılması |
11 | İleri dil teknikleri alıştırmaları | Notasyonda kullanılan vurgu işaretleri hangileridir bunların araştırılması, bunlarla ilgili örnek çalışmalar |
12 | Dil vurgularının uygulanışı | Kürdi dizisi sesleri ve özellikleri |
13 | Geleneksel İcrada Yanak Vurularının Uygulanışı | Yanak vurgularının uygulanışı ile ilgili videoların izlenmesi ve egzersizlerin yapılması |
14 | Genel Tekrar | Bugüne kadar öğrenilen bilgilerin sınav yoluyla tekrar edilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dil siz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, |
Ders Kaynakları | TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ , Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Enstrümanı yeteri derecede çalma becerisini kazanır. | ||||||||||||
2 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | ||||||||||||
3 | Alternatif kaynaklar göstererek konuların geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | ||||||||||||
4 | Türk Müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkilerin bakımından ele alır. | ||||||||||||
5 | Hüseyni dirizi ile ilgili etütleri çalar. | ||||||||||||
6 | 2. Ve 3. Ve 4. kademedeki seslerle ilgili teknik bakımdan icra yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 70 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |