Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı I (Tar) | CTR 211 | 3 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Tarın tarihçesi. Tarın bölümlerinin ve yapısal özelliklerinin tanıtılması. Tarın akort sisteminin öğretilmesi. Tar için yazılmış etüt ve eserlerde kullanılan ikinci çizgideki do (mezzosoprano) anahtarının tanıtılması. Tar için yazılmış etüt ve eserlerde kullanılan özel işaretlerin (tel, mızrap, parmak işaretleri vs. gibi) tanıtılması. Tarın düzgün tutulması ve genel durum. Tarda 1.ve 2. pozisyonların tanıtılması ve bu pozisyonlarda yazılmış etütlerin çaldırılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Azerbaycan müziğinin tarihçesi ve Tar enstrumanının Azerbaycandaki gelişim sürecini öğrenir. | Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Tar enstrumanının Azerbaycan musikisi içerisindeki önemini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Türkiyede Tarın kullanım alanları ile ilgili bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Tarın akort sistemi, 2. çizgideki do – mezzosoprano anahtarı, tar notalarında görülen özel işaretleri tanıma ve uygulayabilme vb. konularda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Tarın tutuşu, alt, orta ve üst teller, parmak baskıları, mızrap tutuşu becerilerini kazınır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Tar çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Belirli süre değerleri ile mızrap kullanım tekniği becerisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Tarda birinci ve 2. pozisyon kullanım becerisini kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarın tarihçesi.Tarın Türk Halk Müziği içerisindeki yeri ve önemi.Azerbaycan Musikisi hakkında genel bilgilendirme. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
2 | Tarın bölümlerinin ve yapısal özelliklerinin tanıtılması.Tarın akort sisteminin, ikinci çizgideki do (mezzosoprano) anahtarının, etüt ve eserlerde kullanılan çalgıya özel işaretlerin tanıtılması. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. |
3 | Tarın ve mızrabın düzgün tutulması ve genel durum. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. |
4 | Üst - alt mızrap çalışmaları. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. (1-8 numaralı etütler) |
5 | Tremolo çalışmalarına giriş. | |
6 | Tarda 1. pozisyon perdelerinin tanıtılması. Parmakların bu perdeler üzerine konulması ve hareketi | |
7 | Tarda 2. pozisyon perdelerinin tanıtılması. Parmakların bu perdeler üzerine konulması ve hareketi. | |
8 | Ara sınav | |
9 | Tarda 1. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. (9-17) numaralı etütlerin parmak ve mızrap kurgulamalarının birleştirilmesine yönelik çalışmalar. |
10 | Tarda 1. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası I | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. 82 numaralı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının birleştirilmesine yönelik çalışmalar. |
11 | Tarda 1. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası II. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. 82 numaralı ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamalarının birleştirilmesine yönelik çalışmalar. |
12 | Tarda 1. ve 2.. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası I. | |
13 | Tarda 1.ve 2. pozisyonu içeren etüt ve uygun eserlerin icrası II. | . |
14 | Genel Tekrar. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kazım GÜRKAN Ders Notları |
Ders Kaynakları | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Azerbaycan müziğinin tarihçesi ve Tar enstrumanının Azerbaycandaki gelişim sürecini öğrenir. | ||||||||||||
2 | Tar enstrumanının Azerbaycan musikisi içerisindeki önemini öğrenir. | ||||||||||||
3 | Türkiyede Tarın kullanım alanları ile ilgili bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
4 | Tarın akort sistemi, 2. çizgideki do – mezzosoprano anahtarı, tar notalarında görülen özel işaretleri tanıma ve uygulayabilme vb. konularda bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
5 | Tarın tutuşu, alt, orta ve üst teller, parmak baskıları, mızrap tutuşu becerilerini kazınır. | ||||||||||||
6 | Tar çalmada sağ ve sol el tekniklerini kullanma becerisini kazanır. | ||||||||||||
7 | Belirli süre değerleri ile mızrap kullanım tekniği becerisini kavrar. | ||||||||||||
8 | Tarda birinci ve 2. pozisyon kullanım becerisini kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |