Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarihsel Müzikoloji MUZ 419 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ,
Dersin Yardımcıları

Dr. Arş. Gör. Murat Can Dilber

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Müziği kaynaklarını tarihsel süreç içerisinde ele almak. Geçmişten günümüze uzanan bu süreci yüzyıllar ve ekoller bakımından incelemek.

Dersin İçeriği

İslamiyet öncesi dönemden başlayarak yazılı müzik kaynaklarını incelemek. Kaynakların kendi içerisindeki sınıflandırılmasını ve yüzyıllara göre gösterdiği değişimler üzerinde durmak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müziğin kökenine ve tarihsel gelişimine dair bilgi sahibi olur. Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
2 Müziğin diğer disiplinle ile ilişkisini keşfeder. Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Alanında edindiği yeni bilgilere evrensel ve bütüncül bakmayı öğrenir. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
4 Kaynak ve dönem sınıflandırmasını öğrenir. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Müzikoloji kaynakları
2 Müzikolojiye etki eden felsefi görüşler
3 İlmi oluşum öncesi Türklerde ve Araplarda musiki
4 Urmevî öncesinde nazarî oluşum (Kindî, Farâbî)
5 Urmevî öncesinde nazarî oluşum (İhvân-ı Safâ, İbn Sînâ)
6 Sistemci okul ve ilim erbabı (XIII-XV y.y.) Safiyyuddin Urmevî
7 Sistemci okul ve ilim erbabı (XIII-XV y.y.) Abdülkadir Merâgî
8 Sistemci okul ve ilim erbabı (XIII-XV y.y.), dönemin diğer nazariyatçıları
9 Anadolu okulu ve iş erbâbı dönemi (XV-XIX y.y.) Yusuf b. Nazameddin Kırşehrî, Hızır b. Abdullah, Bedr-i Dilşad
10 Anadolu okulu ve iş erbâbı dönemi (XV-XIX y.y.) Kadızâde Mehmet Tirevî, Ali Ufkî Bey, Seydî
11 Anadolu okulu ve iş erbâbı dönemi (XV-XIX y.y.) Dimitri Kantemir, Kutbunnâyi Osman Dede, Abdülbâki Nasır Dede
12 XX. Yüzyılda musiki nazariyatı- Rauf Yektâ Bey
13 XX. Yüzyılda musiki nazariyatı- Abdülkadir Töre, H. Sadeddin Arel
14 XX. Yüzyılda musiki nazariyatı- Tanburi Cemil Bey, İsmail Hakkı Bey
Kaynaklar
Ders Notu

Türk Musikisi Nazariyatı Tarihi-Mehmet Tıraşçı

Ders Kaynakları

Konu ile ilgili Diyanet İslam Ansiklopedisi maddeleri ve yapılan lisans üstü çalışmalar.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Müziğin kökenine ve tarihsel gelişimine dair bilgi sahibi olur. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Müziğin diğer disiplinle ile ilişkisini keşfeder. 5 5 5 5
3 Alanında edindiği yeni bilgilere evrensel ve bütüncül bakmayı öğrenir.
4 Kaynak ve dönem sınıflandırmasını öğrenir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Final 1 3 3
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 6 12
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5