Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Organolojiye Giriş | DKS 405 | 7 | 1 + 1 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Müzikolojiye Giriş, Etnomüzikoloji |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Organolojinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışını XVII. yüzyıl itibariyle ele almak mümkündür. Ancak Türkiye’de yapılan çalışmaların Avrupa’daki organoloji çalışmalarından çok farklı bir seyir izlediği görülmektedir. Nitekim Türkiye’de cumhuriyetin ilk yıllarında yapılan araştırmaları incelediğimizde çalgıları ele almak amacıyla yazılmış çalışmaların sayısının çok az olduğunu, bu dönem literatürüne girmiş çalışmaların genellikle konservatuvar ve radyo gibi kurumlar tarafından gerçekleştirilen derleme çalışmaları sonucunda kaleme alındığını görmekteyiz. Bunlar her ne kadar çalgıları tanıtmak amacıyla yazılmasalar da çalgılar hakkında bilgi veren ilk çalışmalardır. Bunun yanı sıra Türk müziği alanında eğitim veren bir konservatuvarın kurulmasıyla Türk müziği ve çalgıları konusunda akademik çalışmalar yapılmaya başlamıştır. Dolayısıyla Türkiye’de organoloji çalışmalarının ilk bölümünü resmî kurumlar tarafından düzenlenen derleme çalışmaları, ikinci bölümünü ise İstanbul’da Türk Mûsikîsi Devlet Konservatuvarı’nın kurulmasıyla başlayan organoloji çalışmaları olarak tasnif etmek mümkündür |
Dersin İçeriği | Organoloji biliminin ortaya çıkış sebebi ve günüzmüzde geldiği durum hakkında bilgi edinme Organoloji biliminde çalgıların sınıflandırılması ve dünya çalgılarını hangi grup çerçevesinde inceleyebileceği ve sınıflandırabileceği konusunda bilgi edinir. Organoloji bilimini inceleyerk dünya üzerindeki çalgılara aşinalık kazanır ve ses sahaları ve kullanım alanları üzerine bilgiler edinir. Türk organoloji alanında çalışmalar yapıp diğer ülkelerin çalgılarıyla karşılaştırmalar yapar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | MüMüziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
3 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahip ol | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
4 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çalgı nedir? sorusunun açıklanması | Kaynaklardan ve ders notlarindan incelemeyapar |
2 | Organolojinin tanımı ve kapsamı | Çalgı sınflandırmasını kaynaklardan inceler ve tartışır |
3 | Çeşitli çalgı sınıflandırma sistemlerinin incelenmesi | Kaynakları ve süreci öğrenmek için araştırma yapar |
4 | Avrupa müziğindeki çalgıların oluşum sürecini araştırır ve günümüzle karşılaştırır. | Yaylı çalgıları çeşitli kaynaklardan inceler |
5 | Dünya üzerindeki günümüz yaylı çalgıları üzerine inceleme ve araştırma yapar | Bu konudaki kaynaklardan ön sınıflandırma yapar |
6 | Tarihsel süreçte yaylı çalgıların gelişimini inceler | Ders notları ve kaynaklar oluşturur |
7 | Kordofon çalgıları keşfeder ve Türk müziğindeki çalgılardan örneklerle çalışma yapar | Ders notları ve kaynakları oluşt |
8 | Dünyada kullanılan kordofon çalgıları inceleyip sınıflandırma çalışması ile hazırlık yapar | Müzikleri dinleyip doğa sesleriyle keşifler yapar |
9 | Aerofon çalgılar ve yapım özelliklerini inceler, doğa sesleriyle karşılatırma yapar. | Antikçağ çalgıları konusunda araştırma yapar. |
10 | Membrafon çalgılar ve çeşitleri üzerine inceleme yapar | Doğada bulduğu materyallerle bu çalgı grubunu öğrenir. |
11 | İdiofon çalgıları kendi olanakları yapmaya çalışır ve performans pratiği ve sunumu yapar. | Kendi ürettiği müzikleri sunar |
12 | Çalgılarla performans pratiği ve sunumu yapar | Sectiği çalgı grubu üzerinde sunumu yapar |
13 | Performas sunumu | Performans sunumu yapar |
14 | Genel Değerlendirme | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları sistem üzerinden öğrenci çalışmalarına bağlı olarak sırasıyla yüklenecektir. |
Ders Kaynakları | Abdullah Arseven, Çalgı Bakımı ve Onarımı, CHP Yayınları, Ankara 1946, Sue Carole DeVale, “Organizing Organology”, Selected Reports In Ethnomusicology, Issues in Organology, Ethnomusicology Publications, Los Angeles 1990, sy. VIII, s. 1-34, Sadi Yaver Ataman, Anadolu Halk Sazları, Yerli Müzikçiler ve Halk Mûsikî Karakterleri, Bürhaneddin Matbaası, İstanbul 1938 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. | ||||||
2 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
3 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
5 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X | |||||
6 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | ||||||
7 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
9 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. | ||||||
10 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | X | |||||
11 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | ||||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | MüMüziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | 2 | 4 | 3 | 1 | 4 | 2 | 1 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 |
2 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | 1 | 0 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 | 5 | 2 |
3 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahip ol | 4 | 1 | 3 | 5 | 1 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 5 | 5 |
4 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | 4 | 2 | 1 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 1 | 5 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 2 | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 16 | 32 |
Ara Sınav | 2 | 12 | 24 |
Kısa Sınav | 2 | 12 | 24 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |