Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri DKS 429 7 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri

Ses Fiziği

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN
Dersi Verenler Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Müzik dizileri, aralıklar ve perdelerin hesaplanma usulleri, muhtelif ses sistemlerinin özellikleri

Dersin İçeriği

Müzikte kullanılan temel matematik hesaplamaları, oran, orantı, logaritma, aritmetik hesaplamaların ses fiziğiyle irtibatı, müzikal aralıkların hesaplanması, ses sistemlerinin hesaplanması ve çeşitleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müzikal aralıkları, çalgı perdelerini ve ses sistemlerini hesaplamak için gerekli matematik donanım edinilir.
2 Müzikal aralıklar ve perdeler hesaplamalı olarak öğrenilir.
3 Muhtelif ses sistemleri hakkında genel bilgi sahibi olunur.
4 Ses sistemlerinin uygulamayla uyumluluk ve uyumsuzluklarına dair fikir sahibi olunur.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Asal sayılar, rasyonel ve irrasyonel sayılar
2 Logaritma, istatistik
3 Fizik ve müzik
4 Müzikal aralıklarla işlemler
5 Müzikal aralık birimleri, akort ve göçürme
6 Ses sistemi kavramı ve hesaplama yöntemleri
7 Pentatonik sistemler, Pisagor sistemi
8 Yıliçi sınavı
9 Zarlino sistemi ve tam tınlamalı sistemler
10 Tamperamanlar, eşit tamperamanlar
11 Türk makam müziği ses sistemleri, Safiyüddin sistemi, Kantemiroğlu sistemi, Kısa sınav
12 Türk makam müziği ses sistemleri, Yekta-Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi
13 Türk makam müziği ses sistemleri, Töre-Karadeniz sistemi ve diğer sistemler
14 Genel tekrar ve pekiştirme, Seminer sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri - M. Kemal Karaosmanoğlu

Müzik Fiziği - Ayhan Zeren

Ses İşçiliği - Paul Hindemith

Tretise on Harmony - Rameau

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Müzikal aralıkları, çalgı perdelerini ve ses sistemlerini hesaplamak için gerekli matematik donanım edinilir.
2 Müzikal aralıklar ve perdeler hesaplamalı olarak öğrenilir.
3 Muhtelif ses sistemleri hakkında genel bilgi sahibi olunur.
4 Ses sistemlerinin uygulamayla uyumluluk ve uyumsuzluklarına dair fikir sahibi olunur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 5