Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Vıı (Ney) CNE 407 7 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri

---

Önerilen Seçmeli Dersler

----

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.  

Dersin İçeriği

Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır.
2 Kendi başına egzersizler yapar.
3 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar.
4 Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır.
5 Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder
6 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geçmiş dönem tekrarı Bir önceki dönemde öğrenilen konuların yeniden gözden geçirilmesi bununla ilgili ev ödevi olarak geçmiş dönemdeki kayıtların dinlenmesi, geçmiş dönemde öğrenilen makamlarla ilgili tekrarlar yapılması
2 Bir önceki dönemde öğrenilen konuların yeniden gözden geçirilmesi bununla ilgili ev ödevi olarak geçmiş dönemdeki kayıtların dinlenmesi, geçmiş dönemde öğrenilen makamlarla ilgili tekrarlar yapılması Başta Ney taksimleri olmak üzere Tambur ve Kemençe gibi klasik sazların taksimlerinin dinlenmesi bu taksimlerinin notalarının yazılmaya çalışılması bunların solfejinin yapılması
3 Hüzzam Makamı Hüzzam makamı hakkında teorik bilgiler, bu makamda yazılmış eserlerin analizi, ve ses kayıtlarının dinlenmesi
4 Osman Bey “Hüzzam Peşrev” Osman Bey hakkında bilgi, hüzzam peşrevinin solfejinin yapılması, ses kayıtlarının dinletilmesi
5 Hüzzam Yürük Semai Hacı Arif Bey “Hal-i Dili Zarımı duysa Cihan" Hacı Arif Beyin Yürük Semai "Hal-i Dili Zarımı Duysa Cihan" isimli eserinin müzikal analizi, solfeji ve ses kayıtlarının dinletilmesi
6 Hüzzam makamı ile ilgili parmak egzersizleri 16 lık ve 32 lik değerlerde nota çalışmaları ve parmak egzersizleri
7 Saba Makamı, Osman Ağa Saba Peşrev Saba makamı ile ilgili teorik bilgiler, saba makamı ile ilgili ses kayıtlarının dinlenmesi, Saba makamın ile ilgili seyir örneklerinin incelenmesi
8 Tavır Türk musikisi tavrı ile ilgili araştırmalar, Belli başlı ekollerle ilgili genel bilgiler
9 İcra tekniğinin geliştirilmesi Ney'de icra tekniğinin geliştirilmesi ile ilgili, parmak egzersizleri Niyazi sayın'ın Ney tavrı, bununla ilgili olarak longa ve sitro gibi hızlı melodik yapıdaki eserlerin kayıtlarının dinletilmesi ve bunlar üzerinde çalışmalar yapılması
10 Geçilen eserlerle ilgili kayıtların dinlenmesi Ders ile ilgili geçilen şarkı, peşrev, longa ve sirto gibi eserlerin kayıtlarının derste dinlenmesi
11 Grup çalışması Okuldaki öğrenci gruplarından oluşan topluluklarla bir araya gelerek grup çalışmaları yapılması, değişik sazlarla veya aynı saz grubu öğrencileri ile değişik akort ve makamlarda ekip çalışmalarının yapılması
12 Orkestrasyon çalışmaları Orkestra hakkında genel bilgiler, orkestra çalışmalarının bizdeki ve batıdaki örnekleri hakkında genel bilgiler ile ilgili çalışmalar
13 2 sesli Ney çalışmaları Armoni hakkında genel bilgiler, 2 veya 3 ney'in bir arada yapabileceği tek sesli ve çok sesli çalışmalar
14 Genel tekrar Bu dönemde öğrenilen konuların genel olarak değerlendirilmesi yoluyle tekrar edilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar
AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996.  

Ders Kaynakları

ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar
AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996.   

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır. 5 4 5 0 5 3 5 4 5 5
2 Kendi başına egzersizler yapar.
3 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar.
4 Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır.
5 Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder
6 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar. 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
2. Performans Görevi (Uygulama) 10
3. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Performans Görevi (Uygulama) 3 5 15
Ara Sınav 1 8 8
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5