Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Vı (Kaval) CKV 306 6 2 + 1 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.  

Dersin İçeriği

Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.  

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder.
2 Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır.
3 Kendi başına egzersizler yapar.
4 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar.
5 Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır.
6 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel tekrar Geçmiş dönemde öğrenilen konuların örnek eserler dinletilerek ve uygulamalarla tekrar edilmesi
2 Birinci pozisyon çalışmaları ve eser icraları Kavalda 1. pozisyondaki seslerin potke üzerinde gösterilmesi ve basit notalarda egzersiz uygulamaları yapılması
3 Birinci pozisyonda kerem (uşşak) dizisi uygulamaları Basit notalarla Uşşak dizisinde 1. pozisyon çalışmaları
4 Birinci pozisyonda kerem (uşşak) dizisi uygulamaları Terim ağa türküsünün 1. pozisyonda icrası
5 Yöresel açış, taksim çalışmaları (Teke yöresi, Gurbet havaları) horlatmalı sesler ile yöresel taksim çalışmaları
6 Yöresel açış, taksim çalışmaları (Bozlak) İç anadolu bölgesi bozlak havalarının kayıtlarının dinletilmesi ve taksim (açış) çalışmaları
7 Yöresel açış, taksim çalışmaları (Azerbaycan tavrı) Azerbaycan yöresi kaval icralarının kayıtlarının dinletilmesi
8 Genel Tekrar Bugüne kadar öğrenilen bilgilerin dönem uygulama performans sınavı ile tekrar edilmesi
9 Yöresel açış, taksim çalışmaları (Maya, Layik) Güney Anadolu bölgesi uzun havalarının kayıtarının dinletilerek, uygulamalar yapılması serbest açış çalışmaları
10 Yöresel açış, taksim çalışmaları (Barak) Gaziantep yöresi Barak uzun havalarının mahalli icracılardan dinletilerek örnek uygulamalar yapılması
11 İleri icra teknikleri çalışmaları (Kaytağı, pembe, köprülü, Kız gülbeden) İleri seviyede eser çalışmaları
12 Portakal Zeybeği, İki parmak zeybeği, Ötme bülbül zeybeği Hüzzam ve uşşak dizilerinin 9/8 ve daha ileri ritm kalıplarında icra çalışmaları
13 Şenlik Reksi 1/16 ve 1/32'lik değerlerde ve hızlı eserlerde dil ve tavır teknikleri
14 Genel Tekrar Bu dönemde öğrenilen konuların yıl sonu uygulamalı performans sınavı aracılığıyla tekrar edilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı,  Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu,  

Ders Kaynakları

TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ ,  Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991)  

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder. 5 5 5 5 5
2 Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır. 5 5 5
3 Kendi başına egzersizler yapar. 5 5 5 5 5
4 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar. 5 5 5
5 Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır. 5 5 5 5
6 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar. 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Final 1 3 3
Performans Görevi (Uygulama) 3 6 18
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6