Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı Iv (Ney) | CNE 204 | 4 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kullanılan Metodlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını kavrayabilme.Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışmaları, Türk Halk Müziğinde kullanılan usûlleri ve dizileri öğrenebilme, solfej yapabilme, dikte ve deşifre çalışmaları,Enstruman için yazılmış sol majör parmak egzersizlerini kavrayabilme. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kullanılan Metodlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. | ||
2 | Türk müziği unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||
3 | Bu ilişkilerin doğurduğu biçimlerin, teknik ve icra bakımından özellikleriyle açıklar. | ||
4 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışma yapar. | ||
5 | Uygun dikte ve deşifre çalışmaları uygular. | ||
6 | Enstruman için yazılmış sol majör parmak egzersizlerini çalar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönem tekrarı | Bir önceki dönemde ügrenilen konuların gözden geçirilmesi |
2 | Vibrato ve süsleme çalışmaları | Silindir şeklinde bir boru ile dudak yardımıyla bütün kademelerde sesleri titretme çalışmaları |
3 | Salih Dede “Acem Aşiran peşrev | Acem aşiran makamı ile ilgili nazari bilgiler, Acem Aşiran makamında bestelenmiş, eser kayıtları, ney taksimlerinin dinletilmesi |
4 | Mısırlı İbrahim efendi “Acem Aşiran Saz semai” 1.ve 2. Hane | 10 zamanlı eserler ile ilgili nazari bilgiler, Mısırlı ibrahim efendi hakkında bilgi edinilmesi |
5 | Mısırlı İbrahim Efendi “Acem Aşiran Saz Semai” 3.ve 4.Hane | Ney'de 3.ve 4. kademe sesler ile tiz acem sesinin çıkarılmasındaki zorlukların giderilmesi |
6 | İsmail Hakkı Bey “Acem Kürdi Peşrev” | Birleşik makamlar hakkında genel bilgiler, Acem kürdi makamının özellikleri hakkında teorik bilgiler |
7 | İsmail Hakkı Bey “Acem Kürdi Saz Semai” 1.ve 2. Hane | Acem kürdi peşrevinin 1.ve 2. hanelerinin solfejinin yapılması, bu bölgede yapılabilecek süslemelerin gözden geçirilm |
8 | İsmail Hakkı Bey”Acem Kürdi Saz Semai” 3.ve 4. Hane | İsmail Hakkı Bey”Acem Kürdi Saz Semai” 3.ve 4. Hane |
9 | Öğrenilen eserlerin tekrarı | Buraya kadar olan derslerde öğrenilen eserlerin tekrardan gözden geçirilerek tekrar edilmesi, evde bu eserler üzerinde performans hazırlıklarının yapılması |
10 | İcra tekniğinin uygulanması | Ney'de kullanılan ekollerin araştırılması bununla ilgili kaynakların araştırılması |
11 | Ney'de Ekoller | Niyazi Sayın ekolü ve (Ded) Süleyman Erguner ekolünün ekolünün özelliklerinin incelenmesi, bu ekolde yetişen Ney sanatçılarının kayıtlarının dinletilmesi |
12 | Basit Usullerle ilgili etütler | Türk Musikisinde kullanılan basit usullerle ilgili nazari bilgiler |
13 | Büyük usullerle ilgili etütler | Büyük usullerle ilgili nazari bilgiler, bu usullerin kullanıldığı eserlerin araştırılması bunlarla ilgili ses kayıtlarının dinletilmesi |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | DR.Cengiz Atlan ders notları |
Ders Kaynakları | Yrd.Doç.Dr. Süleym an Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kullanılan Metodlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
2 | Türk müziği unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||||||||||
3 | Bu ilişkilerin doğurduğu biçimlerin, teknik ve icra bakımından özellikleriyle açıklar. | ||||||||||
4 | Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışma yapar. | ||||||||||
5 | Uygun dikte ve deşifre çalışmaları uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
6 | Enstruman için yazılmış sol majör parmak egzersizlerini çalar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |