Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı II (Kaval) | CKV 102 | 2 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kullanılan Metodlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Enstrümanı yeteri derecede çalma becerisini kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Alternatif kaynaklar göstererek konuların geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Türk Müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkilerin bakımından ele alır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Hüseyni dirizi ile ilgili etütleri çalar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | 2. Ve 3. Ve 4. kademedeki seslerle ilgili teknik bakımdan icra yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavalda kademe çalışmaları | Kavaldaki ses bölgelerinin porte üzerinde nota olarak gösterilmesi |
2 | 2. ve 3. Kademe sesler ile ilgili etüt çalışmaları | 2 numaralı etüt çalışmasının bona olarak çalışılması ve etüt parçasındaki seslerin kaval üzerinde gösterilmesi |
3 | Sinsin Türküsü | Kayseri-Bünyan yöresine ait Sinsin isimli türkünün notasının bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması |
4 | Ellik türküsü | Kavalın 2. ve 3. kademelerindeki notalırından oluşan Sivas yöresine ait Ellik türküsünün notasının bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması |
5 | Dudak 4. kademesiyle Elde Edilen Sesler | Kavalın 4. kademesinden çıkan seslerin porte üzerinde gösterilmesi, bununla ilgili etüt çalışmaları. |
6 | 2.3.ve 4. Kademe seslerle ilgili örnek alıştırmalar | 3 numaralı etüt parçasının Bona olarak okutulması, |
7 | Kürdi dizisi sesleri ve özellikleri | La kararlı 5 koma si bemol arıza alan dizi hakkında genel bilgiler.. |
8 | Al Fadimem | Kürdi dizisinde, Al Fadimem isimli türkünün bona olarak okutulması, daha sonra solfejinin yapılması |
9 | Uşşak dizisi | Kaval'da 2. pozisyon çalımda si bemol 2 Perdesinin kullanıldığı türkülerin tespit edilmesi |
10 | Dere Kenarında Taş Ben Olaydım | Giresin yöresine ait Dere Kenarında Taş Ben Olaydım isimli türkünün notasının bona olarak okutulması, sonra solfejinin yapılması |
11 | İleri dil teknikleri alıştırmaları | Notasyonda kullanılan vurgu işaretleri hangileridir bunların araştırılması, bunlarla ilgili örnek çalışmalar |
12 | Dil vurgularının uygulanışı | Dil vurguları ile ilgili, Legato(bağlı), Dört Bağlı, ÜÇ Bağlı Bir Staccato gibi vurgu işaretlerinin 1/4 ve 18 lik değerdeki notalar ile çalışılması |
13 | Geleneksel İcrada Yanak Vurularının Uygulanışı | Yanak vurgularının uygulanışı ile ilgili videoların izlenmesi ve egzersizlerin yapılması |
14 | Genel Tekrar | Bugüne kadar öğrenilen bilgilerin sınav yoluyla tekrar edilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, |
Ders Kaynakları | TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ , Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Enstrümanı yeteri derecede çalma becerisini kazanır. | ||||||||||
2 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | ||||||||||
3 | Alternatif kaynaklar göstererek konuların geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | ||||||||||
4 | Türk Müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkilerin bakımından ele alır. | ||||||||||
5 | Hüseyni dirizi ile ilgili etütleri çalar. | ||||||||||
6 | 2. Ve 3. Ve 4. kademedeki seslerle ilgili teknik bakımdan icra yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |