Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Boşanma Hukuku | OHT 539 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SİNAN OKUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Kübra Şen Arş.Gör. Yavuz Selim Kol |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Boşanma, aile hukuku içerisinde en önemli ve uygulama alanı en geniş konuyu oluşturur. Boşanma sebep ve sonuçları, mal rejiminin tasfiyesi ile Yargı uygulamasında uygulamada ortaya çıkan sorunların belirlenmesi ve çözüm önerilerinin tartışılması dersin temel amacını oluşturmaktadır. Bu kapsamda, TMK m. 161 vd.da belirlenen boşanma sebeplerinden birine dayalı olarak boşanmanın talep edilmesi ve hâkim tarafından boşanma kararı verilebilmesi mümkündür. Boşanma sebepleri, özel ve genel boşanma sebepleri olarak ikiye ayrılır. Uygulamada büyük çoğunlukla genel ve nisbi nitelikteki evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına dayalı boşanma sebebi görülmektedir. Bu bakımdan, evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına ilişkin sarsılma ve beklenilmezlik şartlarının belirlenmesi ile özel boşanma sebepleri ile ilişkisinin ortaya konulması gerekmektedir. Bunun gibi boşanma yargılaması usulüne dair esaslar vurgulanmalıdır. Diğer yandan, boşanma ile ortaya çıkan hukuki sonuçlar [boşanmanın eşler bakımından (mal rejiminin tasfiyesi, eşlerin kişisel durumu, miras hukukunda doğan haklar vb.); çocuklar bakımından (velayet hakkı, kişisel ilişki, iştirak nafakası vb.) ve mali bakımdan (maddi ve manevi tazminat, yoksulluk nafakası) sonuçları] değerlendirmeye konu edilmelidir. |
Dersin İçeriği | 1. Boşanma 2. Boşanma sebepleri 3. Özel boşanma sebepleri 4. Evlilik birliğinin temelinden sarsılması 5. Boşanmanın sonuçları 6. Edinilmiş mallara katılma rejimi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Boşanma, aile hukuku içerisinde en önemli ve uygulama alanı en geniş konuyu oluşturur. Boşanma sebep ve sonuçları, mal rejiminin tasfiyesi ile Yargı uygulamasında uygulamada ortaya çıkan sorunların belirlenmesi ve çözüm önerilerinin tartışılması dersin temel amacını oluşturmaktadır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Evlenme ve boşanma kavramları | |
2 | Boşanma sebeplerine ilişkin ayrımlar ve boşanma sebepleri arasındaki ilişki | |
3 | Evlenmenin butlanı sebepleri ve boşanma ile arasındaki ilişki | |
4 | Özel boşanma sebepleri (Zina-Hayata kast, pek kötü veya onur kırıcı davranış-Suç işleme ve haysiyetsiz hayat sürme) | |
5 | Özel boşanma sebepleri (Terk-Akıl hastalığı) | |
6 | Evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına dayalı boşanma | |
7 | Evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına dayalı boşanma | |
8 | Evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına dayalı boşanma | |
9 | Evlilik birliğinin temelinden sarsılmasına dayalı boşanma | |
10 | Anlaşmalı boşanma ve fiili ayrılığa dayalı boşanma | |
11 | Maddi ve manevi tazminat, velayet ve kişisel ilişki ile nafaka | |
12 | Edinilmiş mallara katılma rejimi | |
13 | Edinilmiş mallara katılma rejimi | |
14 | Edinilmiş mallara katılma rejimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. ÖZTAN, Bilge. Aile Hukuku. 6. Bası. Ankara: Turhan, 2015. 2. DURAL, Mustafa/ÖĞÜZ, Tufan/GÜMÜŞ, Mustafa Alper. Türk Özel Hukuku, Cilt III, Aile Hukuku. Ondördüncü Bası. İstanbul: Filiz, 2019. 3. AKINTÜRK, Turgut/ATEŞ, Derya. Türk Medeni Hukuku, Aile Hukuku. İkinci Cilt. 21. Bası. İstanbul: Beta, 2019. 4. HATEMİ, Hüseyin. Aile Hukuku. 7. Bası. İstanbul: On İki Levha, 2019. 5. KILIÇOĞLU, Ahmet M.. Aile Hukuku. 4. Bası. Ankara: Turhan, 2019. 6. ÜNLÜTEPE, Mustafa. Evlilik Birliğinin Temelinden Sarsılması Sebebine Dayalı Boşanma (TMK m. 166/I-II). 1. Baskı. Ankara: Seçkin, 2019. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Boşanma, aile hukuku içerisinde en önemli ve uygulama alanı en geniş konuyu oluşturur. Boşanma sebep ve sonuçları, mal rejiminin tasfiyesi ile Yargı uygulamasında uygulamada ortaya çıkan sorunların belirlenmesi ve çözüm önerilerinin tartışılması dersin temel amacını oluşturmaktadır. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |