Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İş ve Meslek Becerilerinin Öğretimi | OEO 015 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Özel Eğitim |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. BARAN YAŞAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, özel gereksinimli bireylerin iş ve meslek becerilerinin edinmesinin öneminin anlaşılması ve bu becerilerin geliştirilmesi ve özel gereksinimli bireylerin iş ve meslek hayatına atılabilmeleri için izlenecek yollarda nasıl rehber olunması gerekliliğinin kavranmasıdır. |
Dersin İçeriği | İş ve meslek becerileri; özel gereksinimli bireylerin istihdamlarının yaygınlığı; iş ve meslek becerilerinin özellikleri; özel gereksinimli bireylere iş ve meslek becerilerinin öğretimi; iş ve meslek becerilerinin öğretimi ile ilgili yaklaşımlar; iş ve meslek becerilerinin öğretiminde yöntemler; iş ve meslek becerilerinin öğretimi ile ilgili araştırmalar; iş ve meslek becerilerinin öğretimi ile ilgili örnek uygulamalar; iş ve meslek becerilerinin öğretimi için geçiş planı hazırlama; iş ve meslek ile ilgili gerekli becerileri kazandırma; özel gereksinimli bireyleri iş ve mesleğe hazırlama; özel gereksinimli bireyleri iş ve mesleğe yerleştirme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel gereksinimli bireylerin iş ve meslek hayatına katılmalarının önemini tartışır. | Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Rol Oynama, | |
2 | Özel gereksinimli bireylerin iş hayatına katılmaları için gerekli olan becerileri açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Özel gereksinimli bireylerin iş hayatına katılabilmeleri ile ilgili kanunları ve bireylerin yasal haklarını açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Mesleki değerlendirme sürecinin nasıl ilerlediğini açıklar | Rol Oynama, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, | |
5 | Özel gereksinimli bireylerin iş arama, bulma ve iş başvurusu yapmaları için gerekli becerileri açıklar. | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zihin Yetersizliğinde Yetişkinlik | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Bağımsız Yaşam Becerileri, ZY olan Bireylerin yaşam alanları | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Mesleki Eğitim ve Mesleki Eğitim Programları | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Yetersizlik ve İş ile İlişkili Yasalar ve Haklar | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Çalışma Yaşamı ve İstihdam Edilebilirlik Becerileri | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Yaşam Sorumluluğunu alma becerisi | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Ara sınav | Kaynakların ilgili bölümleri |
8 | İş koçu ve sorumlulukları | Kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Mesleki değerlendirme süreci | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Meslek ve iş Belirleme | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Özgeçmiş Hazırlama | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | İş arama, bulma, İş başvurusu yapma | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Kişisel Bakım | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Dönem Sonu sınavı | Kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ders notları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel gereksinimli bireylerin iş ve meslek hayatına katılmalarının önemini tartışır. | |||||||||||||||
2 | Özel gereksinimli bireylerin iş hayatına katılmaları için gerekli olan becerileri açıklar. | |||||||||||||||
3 | Özel gereksinimli bireylerin iş hayatına katılabilmeleri ile ilgili kanunları ve bireylerin yasal haklarını açıklar. | |||||||||||||||
4 | Mesleki değerlendirme sürecinin nasıl ilerlediğini açıklar | |||||||||||||||
5 | Özel gereksinimli bireylerin iş arama, bulma ve iş başvurusu yapmaları için gerekli becerileri açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |