Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öy'de Tanılama Modelleri ve Testleri OEO 008 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla Altın

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin sonunda öğrencilerin aşağıda belirtilen bilgi ve becerileri kazanmaları hedeflenmektedir:
1) özel yetenekli çocukların özelliklerinin tanımlanması 
2) potansiyellerini en üst düzeyde geliştirerek kullanmalarını sağlamak için yapılabilecekler
3) tanılanmalarında yurt içinde ve yurt dışında kullanılan testler
4) tanılanmalarında yurt içinde ve yurt dışında kullanılan modeller

Dersin İçeriği

Özel yetenekli çocukların özelliklerinin tanımlanması, özel yetenekli çocukların ailelerine düşen görev ve sorumlulukları, özel yetenekli çocukların tanılanmasına yönelik yurt içi ve yurt dışında yapılan modeller ve testler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel yeteneklilerin tanılanmasında kullanılan zeka kuramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Özel yetenekli çocukların eğitimine duyulan gereksinimleri tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Özel yetenekli çocukların fiziksel, sosyal, ahlaki, zihinsel gelişim özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Özel yeteneklilerin tanılanmasında kullanılan modelleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Özel yeteneklilerin tanılanmasında kullanılan testleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Özel yetenekliler için eğitim-öğretim uygulamalarının bireyselleştirilebilirliğini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Özel yetenekli çocuğun eğitiminde aileye düşen görev ve sorumlulukları tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel yetenekli bireyler kimlerdir? Nasıl tanımlanırlar?
2 gelişim özellikleri
3 Özel yeteneklilerin eğitimine duyulan gereksinimin gerekçeleri
4 Türkiye´de ve yurt dışında özel yetenekliler
5 Türkiye´de ve yurt dışında özel yetenekliler
6 Bireysel zeka testleri
7 Bireysel zeka testleri
8 Ara sınav
9 Grup zeka testleri
10 Grup zeka testleri
11 Cattell zeka testi (uygulama ve değerlendirme)
12 Raven İlerlemeli matrisler testi (uygulama ve değerlendirme)
13 Zeka testlerine eleştirel bir bakış
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Özel yeteneklilerin tanılanmasında kullanılan zeka kuramlarını açıklar.
2 Özel yetenekli çocukların eğitimine duyulan gereksinimleri tartışır.
3 Özel yetenekli çocukların fiziksel, sosyal, ahlaki, zihinsel gelişim özelliklerini açıklar.
4 Özel yeteneklilerin tanılanmasında kullanılan modelleri açıklar.
5 Özel yeteneklilerin tanılanmasında kullanılan testleri açıklar.
6 Özel yetenekliler için eğitim-öğretim uygulamalarının bireyselleştirilebilirliğini tartışır.
7 Özel yetenekli çocuğun eğitiminde aileye düşen görev ve sorumlulukları tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 2 2
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4