Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zy'de Kavram Öğretimi OEO 001 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Özel Eğitim, Zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu, uygulamalı davranış analizi, Bireyselleştirilmiş eğitim programları dersi

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğretmen adaylarının zihin engellilere kavram öğretimi konusundaki yeterliklerini geliştirmek, kavram öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerini kullanma becerilerini geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Kavram öğretiminde temel konular, kavram türleri, kavram öğretiminde yöntemler, kavram öğretiminde değerlendirme, kavram öğretimi için araç-gereç hazırlama ve kullanma.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kavram öğretiminde temel konuları açıklar. Anlatım,
2 Kavram öğretimi planı geliştirir ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
3 Kavram öğretiminde kullanılan temel yöntemleri uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 Kavram öğretimi için uygun öğretim materyalleri geliştirir/kullanır. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavram öğretimine giriş
2 Kavram türleri & Kavramların analizi
3 Kavram türleri & Kavramların analizi
4 Kavram öğretimi için araç-gereç hazırlama
5 Sabit bekleme süreli öğretimle kavram öğretimi
6 Doğrudan öğretimle kavram öğretimi
7 Etkinlik temelli öğretimle kavram öğretimi
8 Ara sınav
9 Kavram öğretimi için öğretim planı hazırlama
10 Kavram öğretimi için araç-gereç hazırlama
11 Küçük grup düzenlemesinde kavram öğretimi
12 Kavram öğretiminde teknoloji kullanımı
13 Kavram öğretiminde kalıcılık ve genelleme
14 Final
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı tarafından sunulur. Son haftalarda uygulama ağırlıklı, gösterip yaptırma yöntemi ile işlenir.

Ders Kaynakları

*Tekin-İftar, E. & Kırcaali-İftar, G. (2012). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara: Vize Yayıncılık.

*Vuran, S., & Çelik, S. (2008). Örneklerle kavram öğretimi: Zihinsel yetersizlik gösteren çocuklar için. Ankara: Kök Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Kavram öğretiminde temel konuları açıklar. 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
2 Kavram öğretimi planı geliştirir ve uygular.
3 Kavram öğretiminde kullanılan temel yöntemleri uygular. 0 5 0 0 0 0 1 1 1 0 0 1 0 0
4 Kavram öğretimi için uygun öğretim materyalleri geliştirir/kullanır. 1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 60
1. Ara Sınav 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 99
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,96
Dersin AKTS Kredisi 4