Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitimde Materyal Tasarımı | OEO 401 | 7 | 1 + 2 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Kavram Öğretimi, Beceri öğretimi, |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Özel eğitimde teknoloji, ortam, metaryal kavramlarını tanımlayabilme,özel gereksinimli çocuklar için materyal seçimi yaparken dikkat edilmesi gereken durumları belirleyebilme, materyal tasarlama ilkelerini göz önünde bulundurarak öğretmen yapımı araçlar yapma becerilerini geliştirme, ileri düzey teknolojiler aracılığı ile materyal çeşitliliğini sağlama |
Dersin İçeriği | Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere yönelik olarak araç-gereç ve materyal tasarlama, örnek uygulamalar planlama, kavram öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama, değerlendirmeye dayalı olarak bir kavram seçme, kavram analizi yapma, kavram öğretim materyali hazırlama), sosyal beceri öğretimi için öğretim teknolojilerini kullanma ve materyal tasarımı (değerlendirme formu hazırlama ve uygulama, değerlendirmeye dayalı olarak bir sosyal beceri seçme, öğreteceği beceriye yönelik araçlar hazırlama). |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitim teknolojilerine ilişkin terimlerini açıklar. | Anlatım, | |
2 | Materyal seçiminde dikkat edilmesi gereken durumları belirtir | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Özel ortamlarında var olan materyalleri inceleyip eleştirir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, | |
4 | Materyal tasarım ilkelerini açıklar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Yetersizlik türlerine ilişkin materyalde uyarlamalar yapar | Tartışma, Gözlem, | |
6 | Öğrenme alanlarına ilişkin materyal tasarlar ve geliştirir | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı | |
2 | Görsel Tasarım İlkeleri | |
3 | Öğretim Tasarımı Modelleri | |
4 | Matematik öğretiminde materyal tasarımı | |
5 | Matematik öğretiminde materyal tasarımı | |
6 | Okuma yazmaya hazırlık becerilerine hazırlık becerilerine yönelik materyal tasarımı | |
7 | Okuma yazmaya hazırlık becerilerine hazırlık becerilerine yönelik materyal tasarımı | |
8 | Hayat Bilgisi/Fen bilgisi kavramlarına yönelik materyal hazırlama | |
9 | Hayat Bilgisi/Fen Bilgisi kavramlarına yönelik materyal hazırlama | |
10 | İletişim becerilerinin öğretiminde materyal hazırlama | |
11 | İletişim becerilerinin öğretiminde materyal hazırlama | |
12 | Sosyal becerilere yönelik materyal hazırlama | |
13 | Sosyal becerilere yönelik materyal hazırlama | |
14 | Dönem boyunca tasarlanan ve geliştirilen materyallerin protfolyo şeklinde sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Şeker, E. (2016). Özel Eğitimde Materyal Tasarımı, Eğiten Kitap. Şafak, P., Bilgiç, C. ve Demiryürek, P. (2018). Yetersizlikten Etkilenmiş Öğrenciler İçin Materyal Örnekleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel eğitim teknolojilerine ilişkin terimlerini açıklar. | 5 | 4 | 5 | ||||||||||||
2 | Materyal seçiminde dikkat edilmesi gereken durumları belirtir | 5 | 5 | |||||||||||||
3 | Özel ortamlarında var olan materyalleri inceleyip eleştirir. | 5 | 5 | |||||||||||||
4 | Materyal tasarım ilkelerini açıklar | 5 | 5 | |||||||||||||
5 | Yetersizlik türlerine ilişkin materyalde uyarlamalar yapar | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
6 | Öğrenme alanlarına ilişkin materyal tasarlar ve geliştirir | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Proje / Tasarım | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Proje / Tasarım | 1 | 9 | 9 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |