Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Okuma-Yazma Öğretimi OEO 301 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Özel gereksinimli öğrencilere ses temelli ve cümle yöntemiyle okuma yazma öğretimi hususunda uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma öğrenme alanları tanım ve süreçleri ile öğrenme alanları arasındaki ilişki, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma ve yazma öğretimine etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler(özellik ve etkileri, bu araçların seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses temelli cümle yöntemi( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda zihinsel yetersizliği olanlara okuma ve yazma öğretimi uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlk okuma yazma programın içeriğini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 İlköğretim Türkçe Dersi Programını (I-II) tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 Programın temel yaklaşımını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
5 İlk Okuma-Yazma dersinde uygun yaklaşımı uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
6 İlk Okuma-Yazmaya Hazırlıkta etkinlikleri planlar. Anlatım, Soru-Cevap,
7 Ses grupları, heceler, kelimeler ve cümleleri nasıl oluşturacağını ve bunları öğrencilere nasıl öğreteceğini gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin tanıtılması
2 Okuma yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, tarihsel gelişimi, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri İlgili konu hakkında araştırma
3 Okuma yazmaya hazırlık ve erken okuryazarlık İlgili konu hakkında araştırma
4 Okuma yazma öğretim yöntemleri İlgili konu hakkında araştırma
5 Okuma yazma öğretimi analizi, planlaması, olası sorunlar ve çözümler İlgili konu hakkında araştırma
6 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar
7 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar
8 Ara sınav
9 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar
10 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar
11 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar
12 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar
13 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar
14 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar
Kaynaklar
Ders Notu

İlgili ders notu

Ders Kaynakları

Bilgic, E. (2016)  Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 İlk okuma yazma programın içeriğini açıklar. 5 5 5 2 5 5 5 5 5 0 5 5 5 5 5
2 İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemini uygular. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 2 5 5 5 5 5
3 İlköğretim Türkçe Dersi Programını (I-II) tanır. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 1 5 5 5 5 5
4 Programın temel yaklaşımını açıklar. 5 5 5 4 5 5 5 5 5 2 5 5 5 5 5
5 İlk Okuma-Yazma dersinde uygun yaklaşımı uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 0 5 5 5 5 5
6 İlk Okuma-Yazmaya Hazırlıkta etkinlikleri planlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 2 5 5 5 5 5
7 Ses grupları, heceler, kelimeler ve cümleleri nasıl oluşturacağını ve bunları öğrencilere nasıl öğreteceğini gösterir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 2 8 16
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4