Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı Davranış Analizi | OEO 203 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitim, Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) hakkında bilgi kazanmaları, davranış değiştirme planı hazırlayabilmeleri ve uygulayabilmeleri, UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini açıklayabilecek bilgi ve beceriler kazanmaları |
Dersin İçeriği | Uygulamalı davranış analizimim tarihçesi,UDA´ya dayalı öğretim ve davranış değiştirme yöntemleri, tek denekli araştırma yöntemleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uygulamalı davranış analizini ve özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Davranışsal amaç yazar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme tekniklerini analiz eder. | Anlatım, | |
6 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme planı hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | UDA´ya dayalı davranış değiştirme planlarını analiz eder. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranışçı yaklaşım | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
2 | Hedef davranış belirleme ve tanımlama | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
3 | Hedef davranış belirleme ve tanımlama | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
4 | Davranışsal amaç yazma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
5 | Veri kayıt teknikleri | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
6 | Veri kayıt teknikleri | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
7 | Veri toplama formları ve verilerin grafiğe dönüştürülmesi | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
8 | Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
9 | Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
10 | Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
11 | Davranış arttırma ve yeni davranışlar kazandırma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
12 | Davranış azaltma/ortadan kaldırma | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
14 | Davranış değiştirme planlarının tartışılması | Ders kitabı ve ilgili kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Alberto, P.A., Troutman, A.C (2015). Uygulamalı Davranış Analizi (Eğitimciler İçin). Hakan Sarı (Edt). Ankara: Nobel Yayın Anadolu Üniversitesi Yayınları (2003). Davranış ve Öğretim Sorunu Olan Çocukların Eğitimi Cooper, O. J., Heron, E. T. ve Heward, L.W. (2007). Applied behavior analysis. New Jersey: Pearson Lovaas, O. I. (2003). Teaching individuals with developmentay delays: Basic intervention techniques. Austin, Texas: Pro-Ed. Odluyurt, S. (2015). Kaynaştırma eğitiminde uygulamalı davranış analizi. Ankara: Eğiten Kitap Tekin-İftar,E. (2014). Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara: Vize Yayıncılık Vuran, S. (2017). Uygulamalı davranış analizi. Ankara: Eğiten Kitap Vuran, Sezgin (2002). Uygulamalı Davranış Analizi. Yayınlanmamış ders notları.
|
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uygulamalı davranış analizini ve özelliklerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | Davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini karşılaştırır. | 5 | 5 | |||||||||||||
3 | Davranışsal amaç yazar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
4 | UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini tartışır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
5 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme tekniklerini analiz eder. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
6 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme planı hazırlar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
7 | UDA´ya dayalı davranış değiştirme planlarını analiz eder. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 45 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |