Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dinleme Eğitimi TRE 331 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NAHİDE İREM AZİZOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. NAHİDE İREM AZİZOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dinleme becerisini geliştiren yöntem ve tekniklerin uygulanması. 

Dinleme türlerinin kavranması. 

Dinlemeye ve dinleme eğitimine ilişkin kuramsal bilgilere hakimiyetin sağlanması

Dersin İçeriği

Dinleme becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Toplumda dinleme alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenler ve sınıf içi dinleme becerisine yönelik kullanılan tekniklerin incelenmesi. Dinleme çeşitleri ve amaca bağlı olarak dinleme çeşidinin seçimi. Türkçe eğitiminde dinleme becerisini geliştirme çalışmaları. Eleştirel dinleme başta olmak üzere dinleme türlerinin metinlerden yola çıkarak örneklenmesi eleştirel dinleme  ve diğer dinleme türlerine ilişkin çalışmalar ve alıştırmalar yapma. Dinleme becerisinin ölçülme ve değerlendirilme yöntemleri. Strateji eğitimi. Stratejilerin etkin olarak kullanılması. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dinleme becerisinin öneminin farkına varır ve dinleme becerisine ilişkin kuramsal bilgileri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
2 Dinleme türlerini ve kullanılan stratejileri tanır ve kullanır. Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Türkçe Programına da uygun olarak etkin dinleme etkinlikleri hazırlayabilir ve/veya sunabilir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Dinleme becerisini ölçme ve değerlendirme tekniklerini bilir, uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dinleme becerisinin tanımının yapılması ve dinleme becerisinin alanyazındaki yeri Ders notu (1. Bölüm) okunacak.
2 Dinleme becerisini etkileyen faktörler Ders notu (2. Bölüm) okunacak.
3 Dinleme becerisine ilişkin yapılan ilk çalışmalar ve Türkçe Öğretim Programları'nda dinleme becerisi Ders notu (3. Bölüm) okunacak.
4 Türkçe Öğretim Programları'nda dinleme becerisi Ders notu 4. Bölüm) okunacak.
5 Dinleme yöntem ve teknikleri Ders notu (5. Bölüm) okunacak.
6 Okullarda dinleme eğitimi Ders notu (6. Bölüm) okunacak.
7 Dinleme becerisinde not alma teknikleri Ders notu (7. Bölüm) okunacak.
8 Ara Sınav Ders notu (1-7. Bölüm) okunacak.
9 Türkçe eğitiminde dinleme becerisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi Ders notu (8. Bölüm) okunacak.
10 Dinleme eğitimi uygulamaları
11 Dinleme eğitimi uygulamaları
12 Dinleme eğitimi uygulamaları
13 Dinleme eğitimi uygulamaları
14 Genel değerlendirme Ders notu (1-8. Bölümler) okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu

Anlama Teknikleri:Dinleme Eğitimi Dersi Notları

Ders Kaynakları

Yalçın, Alemdar. (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri -Yeni Yaklaşımlar, Akçağ Yayınları, Ankara.

Göğüş, Beşir (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi, Kadıoğlu Matbaası, Ankara.

Demirel, Özcan (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, MEB Yayınları, Ankara.

Doğan Yusuf, (2012). Dinleme Eğitimi, Pegem Yayınları, Ankara.

Özbay, Murat. (2010). Dinleme Eğitimi, Öncü Kitap, Ankara.

Cihangir Çankaya, Zeynep. (2015). Kişilerarası iletişimde dinleme becerisi, Nobel yayınları, Ankara.

Robertson, Arthur. (2002). Etkili dinleme, Hayat Yayınları, İstanbul.

Nichols, Michael. (2018). Dinleme Sanatı, Kuraldışı yayıncılık, 2018.

Gündüz, Osman ve Şimşek, Tacettin. (2014). Anlama Teknikleri 2: Uygulamalı Dinleme Eğitimi El Kitabı, Grafiker yayınları, Ankara.

Yıldız, Cemal (Editör). (2010).Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi, Pegem Yayınları, Ankara.

Akçay, Ahmet. (Editör).(2018). Dinleme/izleme Eğitimi, Nobel yayınları, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) X
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) X
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) X
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) X
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 Dinleme becerisinin öneminin farkına varır ve dinleme becerisine ilişkin kuramsal bilgileri bilir. 5
2 Dinleme türlerini ve kullanılan stratejileri tanır ve kullanır. 5
3 Türkçe Programına da uygun olarak etkin dinleme etkinlikleri hazırlayabilir ve/veya sunabilir
4 Dinleme becerisini ölçme ve değerlendirme tekniklerini bilir, uygular. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Toplam İş Yükü 91
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,64
Dersin AKTS Kredisi 4