Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni Türk Edebiyatı I TRE 237 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Yeni Türk Edebiyatı, edebî eser, edebî dönemler ve edebiyat tarihi kavramlarını öğrencilere kavratmak, metinler üzerinden dönemleri, edebiyatçıları, eserlerini ve edebî türleri tanıtmak, metin çözümleme yöntem ve tekniklerini öğreterek öğrencilerde dil bilinci ve estetik bir zevk oluşmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Yeni Türk Edebiyatının oluşumu ve gelişimini belirleyen unsurlar; Tanzimat dönemi Türk edebiyatının başlıca temsilcileri ve eserleri üzerine çalışmalar, dönem içinde önem kazanan sanatçıların toplumsal, kültürel etkilerinin eserlerinden yola çıkarak belirlenmesi. Servet-i Fünun ve Fecr-i Âti dönemi Türk edebiyatında belli başlı kişilikler ve döneme yön veren toplumsal olaylar. Bu dönemlere ait ve karakteristik özellikler gösteren ürünlerin çözümlenmesi ve Türkçe eğitimi açısından değerlendirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1) Yeni Türk Edebiyatı I dönemi içerisindeki temel kavramları tanımlar. Soru-Cevap, Anlatım,
2 2) Tanzimatla birlikte edebiyatımıza giren yeni edebî türleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 3) Dönemin sanatçılarını, eserlerini ve edebî anlayışlarını somut metinler üzerinde değerlendirir Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 4) Servet-i Fünun Ve Fecr-i Âtî Topluluklarını sanatçı ve eserleri ile birlikte öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
5 5) Bir metnin edebîlik kriterlerini açıklar. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders İçeriğinin Tanıtımı ve Kaynaklar Tanzimat Edebiyatı Hazırlık Dönemi (1839 – 1860) Tanzimat Edebiyatı L.Dönem Genel Özellikleri Ahmet Hamdi TANPINAR, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi’nden Bölüm okunacak. K.Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri okunacak.
2 Şinasi – Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi, Gazetecilik Kenan Akyüz’den GAZETECİLİK konusu ve Mukaddime hazırlanılacak
3 Nâmık Kemâl – Hürriyet Kasidesi Tanzimat Edb. I.Dönem Şiiri ve Özellikleri Okunacak
4 Ziya Paşa – Terkib-i Bend (10. Bend) Tanzimat Edb. I.Dönem Şiiri ve Özellikleri
5 Tanzimat Edebiyatında Roman Ahmet Mithat Efendi JÖNTÜRK Cevdet Kudret, Edebiyatımızda Hik. Ve Roman okunacak. Servet-i Fünun ve Tevfik Fikret Hazırlanacak. Ahmet İhsan’ın Matbuat hatıralarım okunacak
6 Recaizade M. Ekrem –Yakacıkta Akşamdan Sonra Bir Mezarlık Alemi, Şevki Yok Tanzimat Edb. II.Dönem Şiiri Recaizade M.Ekrem hazırlanacak
7 Servet-i Fünun Edebiyatının Kuruluşu ve Özellikleri Tevfik Fikret – Karilerime – şiir, Krizantem, Promete, Ferda, Balıkçılar Servet-i Fünun ve Tevfik Fikret Hazırlanacak. Ahmet İhsan’ın Matbuat hatıralarım okunacak
8 Ara Sınav
9 Fatma Âliye REFET romanı Server-i Fünun şiiri ve özellikleri. okunacak
10 Cenap Şehabettin, Şiirim İçin, Elham-ı Şita, Don Juan Server-i Fünun şiiri ve özellikleri. okunacak
11 Servet-i Fünûn Romanı ve özellikleri, Halit Ziya MAİ VE SİYAH, Bir Yazın Tarihi, Mai Yalı, Ferhunde Kalfa, Bravo Maistro, Ömr-i Tehî Servet-i Fünun romanı ve Halit Ziya’ya hazırlanılacak.
12 Hüseyin Siyret, Ölümünden Sonra Çocuk Bahçesi mecmuası ve tartışmalar hazırlanacak
13 Edebiyatsız Dönem – 1901 – 1908 Mehmet Emin Yurdakul – Ölü Kafası Çocuk Bahçesi Mecmuası ve Tartışmalar Safahat-ı Şiir ve Fikir dergisi okunacak
14 Dönemin değerlendirilmesi Dönem değerlendirilecek…
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

AKYÜZ, Kenan (Tarihsiz) , Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri
KAPLAN, Mehmet (Tarihsiz), Hikaye Tahlilleri / Şiir Tahlilleri
AKTAŞ, Şerif (Tarihsiz), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri Antolojisi I-II
TANPINAR, Ahmet Hamdi (1997), 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Yayınevi
OKAY, Orhan (2008), Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi, Dergâh Yayınları
OKAY, Orhan (2005), Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergâh Yayınları.

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
4 0 MB
4 0 MB
4 0 MB
2 0 MB
5 0 MB
5 0 MB
5 0 MB
6 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi) X
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) X
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 1) Yeni Türk Edebiyatı I dönemi içerisindeki temel kavramları tanımlar. 5
2 2) Tanzimatla birlikte edebiyatımıza giren yeni edebî türleri açıklar 5
3 3) Dönemin sanatçılarını, eserlerini ve edebî anlayışlarını somut metinler üzerinde değerlendirir 5
4 4) Servet-i Fünun Ve Fecr-i Âtî Topluluklarını sanatçı ve eserleri ile birlikte öğrenir. 5
5 5) Bir metnin edebîlik kriterlerini açıklar. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3