Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Halk Edebiyatı II TRE 232 4 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. ERDAL ÖZCAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk edebiyatının bir alanı olan Türk halk kültürü ve edebiyatının öğrenilmesi. Türk halk edebiyatının şekil ve muhteva özelliklerinin kavranılması. Türk edebiyatı içinde halk edebiyatının yeri ve etkisinin kazanılması. Türkçenin gelişiminde halk edebiyatının rolünün fark edilmesi. 

Dersin İçeriği

Türk Halk şiiri ve temel özellikleri, halk şiirinin dil özellikleri, yöresel kullanımları; halk şiirinin
önemli temsilcileri ve eserleri; halk şiiri ve halk hikâyelerinin eğitsel işlevleri, temel eğitim düzeyinde
kullanılacak halk şiiri örneklerinin seçimi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tekke -Tasavvuf edebiyatının özelliklerini ve türlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türkçenin gelişim alanlarını yakından tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Aşık edebiyatının özelliklerini ve türlerini bilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Mikro Öğretim,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersi Kaynaklarının Tanıtılması. Türk Halk Edebiyatının Sınıflandırılması. İslamiyet Sonrası Türk Edebiyatı. Anonim Halk Edebiyatı. Anonim Halk Edebiyatı Ürünleri.
2 Tasavvuf Nedir? Tasavvuf ile ilgili Terimler. Tekke-Tasavvuf Edebiyatının Genel Özellikleri. Tekke-Tasavvuf Edebiyatında Biçim ve İçerik Özellikler.
3 Tekke-Tasavvuf Halk Edebiyatının Sosyal ve Kültürel Zemini İslamiyet’ten Önce Türk Kültürü ve Edebiyatı İslam Dini ve Tasavvuf Türkler ve İslam Kültür Çevresi Tekke-Tasavvuf Edebiyatının İnşa Temeli İcra Ortamı
4 Tekke-Tasavvuf Halk Edebiyatında Türler. Tekke-Tasavvuf Halk Edebiyatında Türler. Tekke-Tasavvuf Halk Edebiyatında Nazım ve Nazım Türleri. Tasavvuf Halk Edebiyatında Nesir ve Nesir Türleri. Dini-Destani Metinler.
5 Tekke-Tasavvuf Halk Edebiyatının Tarihi Gelişimi ve Temsilcileri. X.-XII. Yüzyıllar Arası Hazırlık ve Oluşum Dönemi. İlk Mutasavvıflar. Hoca Ahmet Yesevi.
6 Tekke-Tasavvuf Halk Edebiyatının Tarihi Gelişimi ve Temsilcileri. XIII.-XV Yüzyıl. Gelişme ve Yayılma Dönemi Mevlana, Yunus Emre ve Hacı Bektaş-ı Veli. Abdal Musa, Kaygusuz Abdal, Hacı Bayram-ı Veli, Süleyman Çelebi.
7 Tekke-Tasavvuf Halk Edebiyatının Tarihi Gelişimi ve Temsilcileri. XVI.-XX. Yüzyıl. Duraklama, Gerileme ve Dönüşüm.Kul Himmet, Pir Sultan Abdal, Şah İsmail Hatayi, Aziz Mahmut Hüdayi, Niyaz-i Mısri, Erzurumlu İsmail Hakkı.
8 Aşık Edebiyatının Kaynakları. Aşık Tarzı Halk Şiiri, Aşık Şiirinin Kökenleri ve Gelişimi. Aşıklık Geleneğinin Özellikleri. Aşıklık Geleneğini Oluşturan Sosyal-Kültürel Koşullar ve Kurumlar. Aşıkların Yetiştikleri Sosyal Çevreler.
9 Yüzyıllara Göre Aşık Edebiyatının Tasnifi ve Dönem Özellikleri
10 Aşıklık Geleneğinin İcrası: Kapılanma, Mahlas Alma, Rüya ve Bade İçme, Aşık Musikisi- Saz Çalma, Aşık Kolları. Aşık Fasılları: Aşık Deyişleri, Aşık Fasıllarında Düzen,
11 Aşık Edebiyatında Biçim ve Tür. Koşma, Semai, Varsağı ve Destan. Aşık Edebiyatında Aruzlu Türler. Aşık Edebiyatında Şiir Örnekleri ve Çözümlemesi.
12 Aşık Edebiyatında Biçim ve Tür. Koşma, Semai, Varsağı ve Destan. Aşık Edebiyatında Aruzlu Türler. Aşık Edebiyatında Şiir Örnekleri ve Çözümlemesi.
13 Aşık Edebiyatı Sanatçıları. Aşık Köroğlu, Aşık Bahşi, Karacaoğlan, Aşık Ömer, Gevheri, Ercişli Emrah, Dertli, Bayburtlu Zihni, Dadaloğlu, Seyrani, Erzurumlu Emrah.
14 Aşık Edebiyatı Sanatçıları. Aşık Şenlik, Aşık Sümmani, Aşık Veysel, Mevlüd İhsani, Yaşar Reyhani, Aşık Şeref Taşlıova, Aşık Murat Çobanoğlu. Aşık Edebiyatı Geleneğinin Günümüze Yansımaları.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ankara

Erman Artun, Türk Halkbilimi, Kitabevi, İstanbul

Erman Artun, Türk Halk Edebiyatına Giriş, Kitabevi, İstanbul

Pertev Naili Boratav, Halk Edebiyatı Dersleri, K.B. Yay. Ankara

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) X
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) X
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi) X
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi) X
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) X
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) X
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 Tekke -Tasavvuf edebiyatının özelliklerini ve türlerini bilir.
2 Türkçenin gelişim alanlarını yakından tanır.
3 Aşık edebiyatının özelliklerini ve türlerini bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 50
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2
Dersin AKTS Kredisi 2