Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat Bilgi ve Kuramları II TRE 130 2 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk edebiyatının dönemlerini, edebi toplulukları ve sanat anlayışlarını, türleri, biçim özelliklerini ve Söz/Anlam Sanatlarını Öğrencilere Öğretmek

Dersin İçeriği

Başlangıcından günümüze Türk edebiyatında dönemler, edebî topluluklar ve sanat anlayışları. Türk Edebiyatında yer alan edebî türler; edebî türlerin içerdiği biçimsel ve yapısal özellikler (nazım şekilleri; vezin, kafiye, redif vb.), edebî sanatlar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Şiirde kafiye ve redifleri şematik bir şekilde gösterebilir Tartışma, Grupla Çalışma,
2 ) Bir şiirin ölçüsünü bulur. Aruz - Hece Tartışma,
3 Bir şiirde geçen söz sanatlarının başlıcalarını bulur. Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
4 Görülen bir şiirin nazım biçim ve türünü tespit edebilir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
5 Edebi toplulukları ve özelliklerini sıralayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
6 Okunulan bir edebi metnin hangi edebi akıma ait olduğunu anlar Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin İçeriği ve Kaynakları, Dersin Akışı Ödevler
2 Kübizm, Dadaizm, Fütürizm
3 Letrizm, Sürrealizm (Gerçeküstücülük)
4 Modernizm ve Postmodernizm
5 Edebiyatımızda Dönemler ve Edebî Topluluklar
6 Divan Edebiyatı Türleri ve Şekilleri
7 Halk Edebiyatı Türleri ve Nazım Şekilleri
8 Edebî Sanatlar, Uygulamalar
9 Ara Sınav
10 Edebî Sanatlar, Örnek Uygulamalar
11 Kafiye ve Redif
12 Aruz ve Hece Ölçüsü (Reddedilen Miras)
13 Aruz ve Hece Uygulamaları
14 Ödev Teslimi ve Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

MORAN, Berna (2005), Edebiyat Kuram ve Eleştiri, İstanbul: İletişim.

BİLGEGİL, Kaya (1987), Edebiyat Bilgi ve Teorileri, İstanbuL, Enderun Kitabevi.
KANTARCIOĞLU, Sevim (1993), Edebiyat Akımları ve Temel Metinler, Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
SARAÇ, Tahsin (2007), Eleştiri Kuramları, İstanbul:İş Bankası.

ÇETİŞLİ, İsmail (2003), Batı Edebiyatında Edebî Akımlar, Akçağ yay. Ankara

ALBAYRAK Nurattin (2004),Ansiklopedik Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, İST. LM yay.

KARATAŞ Turan (2004), Ansiklopedik Edebiyat terimleri Sözlüğü, İST., Akçağ

KARAALİOĞLU S.Kemal (1975), Edebiyat Terimleri Klavuzu, İnk. Ve Aka

   “                    “              (1966), Tük Şiir Sanatı, İnkılap ve Aka

     “                  “              (1969), Edebi Sanatlar Antolojisi, İnkılap ve Aka

TAHİR’ÜL MEVLEVİ (1973), Edebiyat Lügatı, Enderun Kitabevi

DİLÇİN Cem (2000), Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK, Ankara

MACİT Muhsin, Uğur Soldan (2005), Edebiyat Bilgi ve Teorileri-El Kitabı, Grafiker yay.

CANIM Rıdvan (2010), Divan Edebiyatında Türler, Ankara, Grafiker yay.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi) X
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi) X
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 Şiirde kafiye ve redifleri şematik bir şekilde gösterebilir 3 5 3
2 ) Bir şiirin ölçüsünü bulur. Aruz - Hece 5
3 Bir şiirde geçen söz sanatlarının başlıcalarını bulur. 5 3
4 Görülen bir şiirin nazım biçim ve türünü tespit edebilir. 3 5
5 Edebi toplulukları ve özelliklerini sıralayabilir. 5 4
6 Okunulan bir edebi metnin hangi edebi akıma ait olduğunu anlar 5 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 85
1. Ara Sınav 0
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3