Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Eğitim Tarihi | EBB 206 | 4 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. AYSEL FERAH ÖZCAN, Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İlk Türk Devletlerinden itibaren günümüze kadar geçen süreçte eğitim, eğitim yapısı ve eğitim sistemlerini ve süreçleri irdeleyerek tanımak ve anlamak |
Dersin İçeriği | Türk eğitim tarihinin konusu, yöntemi, kaynakları, ilk Türk devlerinde eğitim, ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim, Selçuklular ve Anadolu beyliklerinde eğitim, Osmanlı devletinde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi, Eğitimde yenileşme hareketleri, Tanzimat döneminden Cumhuriyet dönemine kadar eğitim, Cumhuriyet döneminde eğitim. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslamiyet öncesi Türk devletlerinden Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar'da eğitim ve temel özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İslamiyet sonrası Türk devletlerinden Karahanlılar ve Selçuklular'da eğitim ve temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Osmanlı Devleti dönemi boyunca Türklerde eğitim ve temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Dünyada modern eğitim sistemleri ve temel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Eğitim tarihi dersinin kaynaklarının tanıtımı. İslamiyet öncesi Türk devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Hunlar dönemi eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
2 | İslamiyet öncesi Türk devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Göktürkler ve Uygurlar dönemi eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
3 | İlk Türk İslam devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Karahanlılar dönemi eğitimin temel özellikleri. Karahanlılar dönemi Türk-İslam bilim insanları. | Kaynak kitap ve ders notları |
4 | İlk Türk İslam devletlerinde eğitim ve genel özellikleri: Selçuklular dönemi eğitimin temel özellikleri. Selçuklular dönemi Türk-İslam bilim insanları. Ahilik ve Türk eğitim sistemindeki yeri. | Kaynak kitap ve ders notları |
5 | Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlı Devletinin kuruluşundan Osmanlı Klasik Dönemine kadar eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
6 | Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlı Klasik Döneminden, Yenileşme Hareketleri sonuna kadar eğitimin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
7 | Ara Sınav | Kaynak kitap ve ders notları |
8 | Osmanlılar döneminde eğitim ve genel özellikleri: Osmanlılarda Yenileşme Hareketleri döneminde eğitimin temel özellikleri. (Tanzimat ve Meşrutiyet dönemleri). | Kaynak kitap ve ders notları |
9 | Türk Kurtuluş Savaşı döneminde eğitim ve genel özellikleri. (Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
10 | Dünyada modern eğitimin sistemlerini hazırlayan ve dönüştüren faktörler. Modern eğitim sistemlerinin doğuşu. | Kaynak kitap ve ders notları |
11 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: 1923-1938. | Kaynak kitap ve ders notları |
12 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminin felsefi temelleri ve Tevhidi Tedrisat yasası. | Kaynak kitap ve ders notları |
13 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Milli Eğitim Bakanlığının kuruluşu ve teşkilati yapısı. Cumhuriyet dönemi başlıca eğitim düşünürleri. | Kaynak kitap ve ders notları |
14 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri: Günümüzde Türk eğitim sisteminin yapısı. | Kaynak kitap ve ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Akyüz, Y. (2016). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi. Binbaşıoğlu, C. (2009). Başlangıçtan günümüze Türk eğitim tarihi. Ankara: Anı. Güven, İ. (2014). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | ||||||
2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | X | |||||
3 | Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi) | X | |||||
4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | ||||||
6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | ||||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | ||||||
11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür) | ||||||
12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | X | |||||
14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | ||||||
15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | ||||||
16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslamiyet öncesi Türk devletlerinden Hunlar, Göktürkler ve Uygurlar'da eğitim ve temel özellikleri | ||||||||||||||||
2 | İslamiyet sonrası Türk devletlerinden Karahanlılar ve Selçuklular'da eğitim ve temel özellikleri. | ||||||||||||||||
3 | Osmanlı Devleti dönemi boyunca Türklerde eğitim ve temel özellikleri. | ||||||||||||||||
4 | Milli mücadele döneminde Türk eğitim sisteminin temel özellikleri. | ||||||||||||||||
5 | Dünyada modern eğitim sistemleri ve temel özellikleri. | ||||||||||||||||
6 | Türkiye Cumhuriyetinde eğitim ve genel özellikleri. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 3 | 6 | 18 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |