Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Matematik Tarihi | IME 103 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kevser GÜNAY |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Matematik tarihinin matematik eğitimindeki yerinin öğrencileri aktarılması, eski Mısır ve Mezopotamya´dan başlayarak İslam Medeniyeti dönemine kadar geçen asırlarda matematiğin tarihsel gelişimini, matematiksel kavramların tarihsel gelişimini ve bu gelişimde önemli katkıları olan şahsiyetleri tanıtmaktır . |
Dersin İçeriği | Matematik tarihinin matematik eğitimindeki yeri; Eski Mısır matematiği; Eski Yunan matematiği; Uzak Doğu matematiği; İslam dünyası matematikçileri; çağdaş matematiğin doğuşu; matematiksel kavramların tarihsel gelişimi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Matematiğin tarihinin matematik eğitimindeki önemini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Matematiksel kavramların tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Eski Mısır, Yunan ve Uzak doğu matematiğini ve bunların matematiğe olan katkılarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Çağdaş matematiğin doğuşunu ve çağdaş matematiğe katkıda bulunmuş olgu, olay ve durumları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Matematiğin tarihsel gelişimine katkıda bulunmuş matematikçileri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eski Mısırlılarda hesap tekniği, sayı sistemleri, rakamlar ve hesap sanatı | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
2 | Eski Mısır geometrisi | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
3 | Sümer hesap tekniği, altmış tabanlı sistem | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
4 | Babil matematiği, babil cebiri ve geometrisi | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
5 | Eski Yunan matematiği, Tales | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
6 | Pythagoras , Hippocrates | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
7 | Archytas, Platon, Eudoxus, Aristo | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
8 | ARA SINAV | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
9 | Öklid ve öklid elemanları | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
10 | Arşimet, Eratosthenes ve Apolonyus, Eski Yunan medeniyetinin çöküş nedenler | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
11 | Heron, Batlamyus, Diyafont, Pappus, Hypatia | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
12 | İslam Medeniyeti döneminde matematik, Harezmi | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
13 | Abdülhamid İbni Türk, Sabit Bin Kurra | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
14 | Ömer Hayyam, Nasıreddin-i Tusi | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Matematik Tarihi Giriş, David M. Burton, Nobel Yaşam Matematik Tarihi ve Felsefesi, Adnan Baki, Pegem Akademi Yayıncılık Matematik Tarihi, Marcel Boll, İletişim Yayıncılık Matematik Tarihi, Florian Cajori, Odtü Matematik İstatistik Dizisi Matematik Tarihi, Carl B. Boyer, Doruk Yayınları
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar, analiz eder ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Alanındaki temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynakları ile temel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemleri ve karşılaştığı bir problemi betimleyerek çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | X | |||||
5 | Matematik ve Matematik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
6 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | X | |||||
7 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | X | |||||
9 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | X | |||||
10 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | X | |||||
11 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. Milli ve manevi değerlerin alana yansımalarını yorumlar. Alanının öğretiminde milli ve manevi değerlerden nasıl yararlanacağına karar verir. | X | |||||
12 | Türk milli eğitim sistemini, tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşler ile etik ve ahlaki değerleri bilir | X | |||||
13 | Dili kurallara uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | X | |||||
14 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | X | |||||
15 | Matematik öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
16 | Matematik eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. | X | |||||
17 | Matematik konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Matematiğin tarihinin matematik eğitimindeki önemini ifade eder. | 1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 |
2 | Matematiksel kavramların tarihsel gelişimini açıklar. | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
3 | Eski Mısır, Yunan ve Uzak doğu matematiğini ve bunların matematiğe olan katkılarını bilir. | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
4 | Çağdaş matematiğin doğuşunu ve çağdaş matematiğe katkıda bulunmuş olgu, olay ve durumları bilir. | 2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
5 | Matematiğin tarihsel gelişimine katkıda bulunmuş matematikçileri bilir. | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |