Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Metindilbilimi | YTO 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yabancılara Türkçe öğretiminde metinlerin kullanılmasının önemini kavratmak, hangi metinlerin yabancılaraTürkçe öğretiminde kullanılmasının uygun olacağını metindilbilimsel ölçütlerle ortaya koyma becerisini kazandırmak ve bu bağlamda metinlerin dilsel, ve biçemsel yapılarından yola çıkarak metinlerin anlam çözümlemelerini yapabilme becersini öğrencilere kazandırmak, öğrencilerin metinleri metindilbilimsel ölçütlerle sadeleştirebilmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Metin kavramı, metinlerin dilbilimsel yapısı, dilbilimden hareketle metinlerin anlamlarına yönelik yorumlama/çözümleme çalışmaları, ve bu uygulamalardan hareketle değişik metinlerin yabancılara Türkçe öğretiminde kullanımı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Metin kavramını dilbilimsel çerçeve içinde açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Metindilbilim bağlamında metni oluşturan yapıları tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Yabancılara Türkçe Öğretiminde edebi metin kullanımının önemini kavrar . | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bağlaşıklık, bağdaşıklık, artgönderim, öngönderim gibi metindilimsel kavramları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Metindilbilimsel çözümleme yöntemlerini uygulayarak, anlam çözümlemeleri ve metin sadeleştirme uygulamaları yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türk edebiyatındaki metinleri, metindilbilimsel ölçütler içinde sadeleştirerek yabancılara Türkçe öğretimi için değişik etkinlikler içinde kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Metindilbilimin Gelişim Evreleri | |
2 | Metin Kavramı, Metindilbilimsel Kavramlar, Metinsellik Ölçütleri | |
3 | Metin Türü Belirleyici Ölçütler: Metnin İşlevleri, Küçük Ölçekli Yapı, Büyük Ölçekli Yapı | |
4 | Metnin Küçük Ölçekli Yapısı, Bağdaşıklık Ve Bağlaşıklık | |
5 | Metnin Büyük Ölçekli Yapısı | |
6 | Kelime Öğretimi | |
7 | Metindilbilmsel Çerçevede Metin Çözümleme Çalışmaları | |
8 | Metindilbilmsel Çerçevede Metin Çözümleme Çalışmaları | |
9 | Yabancılara Türkçe Öğretiminde Farklı Metin Türlerinin Kullanımı | |
10 | Ara sınav | |
11 | Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama | |
12 | Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama | |
13 | Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Demirci, K. (2015). Kelime Bilgisi El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık. Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe Öğretimi: Uygulamalı Bir Yaklaşım. Ankara: Anı Yayıncılık. Torusdağ, G. ve Aydın, İ. (2017). Metindilbilim ve Örnek Metin Çözümlemeleri. Ankara: Pegem Yayıncılık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Metin kavramını dilbilimsel çerçeve içinde açıklar |
2 | Metindilbilim bağlamında metni oluşturan yapıları tanır |
3 | Yabancılara Türkçe Öğretiminde edebi metin kullanımının önemini kavrar . |
4 | Bağlaşıklık, bağdaşıklık, artgönderim, öngönderim gibi metindilimsel kavramları açıklar |
5 | Metindilbilimsel çözümleme yöntemlerini uygulayarak, anlam çözümlemeleri ve metin sadeleştirme uygulamaları yapar. |
6 | Türk edebiyatındaki metinleri, metindilbilimsel ölçütler içinde sadeleştirerek yabancılara Türkçe öğretimi için değişik etkinlikler içinde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 75 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 7 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |