Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Eğitiminde Pedagojik İçerik Bilgisi (Pck) | ILF 625 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders ile lisansüstü öğrencilerin öğretmen eğitimine bakış açılarının genişletmesi ve fen öğretmenlerinin eğitimi ile ilgili güncel konuları analiz ederken bu bakış açısını kullanabilmelerinin sağlanması amaçlanmıştır. Fen öğretmenlerinin ve bunların eğitimini gerçekleştirenler arasında yer alacak olan doktora öğrencilerinin mesleklerindeki profesyonel gelişimlerini sürdürebilmeleri için yeterli düzeyde konu alanı bilgisine, pedagojik bilgiye ve içerik bilgisine sahip olmalı, aynı zamanda bunları entegre ve transforme edebilmelidir. Bu sebeple içeriği aşağıda yer alan söz konusu dersin doktora düzeyinde verilmesi önerilmektedir. |
Dersin İçeriği | Pedagojik içerik bilgisinin (PCK) açıklanması. Öğretmenlerin pedagojik bilgisin karmaşık doğası ve kaynakları. Öğretmenlerin konu alanına yönelik bilgileri ve inançları ile bunların öğretim üzerine etkisi. Pedagojik içeriğin doğası, kaynağı ve gelişimi. Öğretmenlerin bilgi alanları. Pedagojik içerik bilgisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi. Pedagojik içerik bilgisinin ilköğretim fen eğitimindeki rolü. Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitiminin yeniden değerlendirilmesi. Fen sınıfında pedagojik içerik bilgisi ve birlikte katılım. Pedagojik içerik bilgisini kullanarak fen eğitimi için bir yapı oluşturmak. Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitiminde konu alanına özgün öğretim stratejilerinin kullanımı. Teknolojik pedagojik içerik bilgisi ve fen eğitimi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Pedagojik içerik bilgisinin anlamını ve önemini açıklamak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Pedagojik içeriğin doğasını, kaynaklarını ve gelişimi açıklamak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Öğretmenlerin konu alanına yönelik bilgilerinin ve inançlarının öğretim üzerine etkilerini değerlendirmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Pedagojik içerik bilgisinin ilköğretim fen eğitimindeki rolünü tartışabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Pedagojik içerik bilgisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesini gerçekleştirebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Fen eğitiminde teknolojik pedagojik içerik bilgisinin önemini değerlendirebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Pedagojik içerik bilgisinin (PCK) tanıtımı ve açıklanması | |
2 | Öğretmenlerin pedagojik bilgisinin karmaşık doğası ve kaynakları | |
3 | Öğretmenlerin konu alanına yönelik bilgileri ve inançları ile bunların öğretim üzerine etkisi | |
4 | Pedagojik içeriğin doğası, kaynağı ve gelişimi | |
5 | Öğretmenlerin bilgi alanları | |
6 | Pedagojik içerik bilgisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi | |
7 | Pedagojik içerik bilgisinin ilköğretim fen eğitimindeki rolü | |
8 | Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitiminin yeniden değerlendirilmesi | |
9 | Fen sınıfında pedagojik içerik bilgisi ve birlikte katılım | |
10 | Pedagojik içerik bilgisini kullanarak fen eğitimi için bir yapı oluşturmak | |
11 | Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitiminde konu alanına özgün öğretim stratejilerinin kullanımı | |
12 | Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitiminde konu alanına özgün öğretim stratejilerinin kullanımı | |
13 | Teknolojik pedagojik içerik bilgisi ve fen eğitimi | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Abell S. K.and Lederman N. G. (Eds.), (2007). Handbook of research on science education (pp. 1105-1149). Mahwa, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Abell, S.K. (2008). Twenty Years Later: Does pedagogical content knowledge remain a useful idea? International Journal of Science Education 30(10), 1405-1416. Adams, P.E. & Krockover, G.H. (1997). Beginning science teacher cognition and its origins in the pre-service secondary science teacher program. Journal of Research in Science Teaching, 34, 633-653. Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science teaching practice. Research in Science Education, 33, 1-25. Barnett, J., & Hodson, D. (2001). Pedagogical Context Knowledge: Toward a fuller understanding of what good science teachers know. Science Education, 85, 426-453. Berry, A., Loughran, J., & Van Driel, J.H. (2008). Developments and challenges in researching science teachers’ Pedagogical Content knowledge: An international perspective. International Journal of Science Education, 30 (10), Special Issue. Clarke, D. & Hollingsworth, H. (2002). Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher Education, 18(8), 947-967. Clermont, C.P., Borko, H., & Krajcik, J.S. (1994). Comparative study of the pedagogical content knowledge of experienced and novice chemical demonstrators. Journal of Research in Science Teaching, 31, 419-441. Fraser, B.J. & Tobin, K.G. (Eds.), (2003). International Hand Book of Science Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Geddis, A.N. (1993). Transforming subject-matter knowledge: The role of pedagogical content knowledge in learning to reflect on teaching. International Journal of Science Education, 15, 673-683. Gess-Newsome, J., & Lederman, N.G. (eds.) (2002). Examining Pedagogical Content Knowledge. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Grossman, P.L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press. Halim, L., & Meerah, S.M. (2002). Science trainee teachers’ pedagogical content knowledge and its influence on physics teaching. Research in Science & Technology Education, 20, 215-225. Hashweh, M.Z. (1987). Effects of subject-matter knowledge in the teaching of biology and physics. Teaching & Teacher Education, 3, 109-120. Hashweh, M.Z. (2005). Teacher pedagogical constructions: a reconfiguration of pedagogical content knowledge. Teachers and Teaching: theory and practice, 11, 273-292. Henze, F.A. (2006). Science teachers’ knowledge development in the context of educational innovation. PhD Dissertation, Leiden University, The Netherlands. Henze, I. , Van Driel, J.H., & Verloop, N. (2007). Science teachers’ knowledge about teaching models and modelling in the context of a new syllabus on Public Understanding of Science. Research in Science Education, 37, 2, 99-122. Justi, R., & Driel, J.H. van (2005). The development of science teachers’ knowledge on models and modelling : promoting, characterizing, and understanding the process. International Journal of Science Education, 27, 5, 549-573. Lederman, N.G., & Gess-Newsome, J. (1992). Do subject matter knowledge, pedagogical knowledge, and pedagogical content knowledge constitute the Ideal Gas Law of science teaching? Journal of Science Teacher Education, 3, 16-20. Lederman, N.G., Gess-Newsome, J., & Latz, M.S. (1994). The nature and development of pre-service science teachers´ conceptions of subject matter and pedagogy. Journal of Research in Science Teaching, 31, 129-146. Loughran, J., Milroy, P., Berry, A., Gunstone, R. & Mulhall, P. (2001). Documenting science teachers’ pedagogical content knowledge through PaP-eRs. Research in Science Education, 31, 289-307. Loughran, J., Mulhall, P. & Berry, A. (2004). In search of pedagogical content knowledge for science: Developing ways of articulating and documenting professional practice. Journal of Research in Science Teaching, 41, 370-391. Loughran, J., Berry, A., & Mulhall.P. (2006). Understanding and Developing Science Teachers’ Pedagogical Content Knowledge. Dordrecht: Sense Publishers. Loughran, J., Mulhall, P., & Berry, A. (2008). Exploring Pedagogical Content Knowledge in Science Teacher Education: A Case Study. International Journal of Science Education, 30(10), 1301-1320. Loughran, J.J. (2010). What expert teachers do: Enhancing professional knowledge for classroom practice. Sydney, London: Allen & Unwin/Routledge. Sanders, L.R., Borko, H., & Lockard, J.D. (1993). Secondary science teachers´ knowledge base when teaching science courses in and out of their area of certification. Journal of Research in Science Teaching, 30, 723-736. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14. Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22. Sperandeo-Mineo, R.M., Fazio, C., & Tarantino, G. (2005). Pedagogical Content Knowledge development and pre-service physics teacher education: A case study. Research In Science Education, 36, 235-268. Van Driel, J.H., Verloop, N., & De Vos, W. (1998). Developing science teachers’ pedagogical content knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35, 673-695. Van Driel, J.H., Beijaard, D., & Verloop, N. (2001). Professional development and reform in science education: The role of teachers’ practical knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 38, 2, 137-158. Veal, W.R., & MaKinster, J.G. (1999). Pedagogical Content Knowledge Taxonomies. Electronic Journal of Science Education, 3 (4). [http://unr.edu/homepage/crowther/ejse/vealmak.html]. Zembal-Saul, C., Krajcik, J., & Blumenfeld, P. (2002). Elementary student teachers’ science content representations. Journal of Research in Science Teaching, 39, 443-463 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | X | |||||
2 | Doktora yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | X | |||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | X | |||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | X | |||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Pedagojik içerik bilgisinin anlamını ve önemini açıklamak | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
2 | Pedagojik içeriğin doğasını, kaynaklarını ve gelişimi açıklamak | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
3 | Öğretmenlerin konu alanına yönelik bilgilerinin ve inançlarının öğretim üzerine etkilerini değerlendirmek | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
4 | Pedagojik içerik bilgisinin ilköğretim fen eğitimindeki rolünü tartışabilmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
5 | Pedagojik içerik bilgisinin ölçülmesi ve değerlendirilmesini gerçekleştirebilmek | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
6 | Fen eğitiminde teknolojik pedagojik içerik bilgisinin önemini değerlendirebilmek. | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |