Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İş Zekası | YBS 510 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HALİL İBRAHİM CEBECİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Zeki sistem uygulamalarında kullanılan yöntemlerin tanıtılmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Yapay zeka giriş, doğal-yapay zeka, uzman sistemler, öğrenme, yapay sinir ağları, genetik algoritmalar, bulanık önermeler mantığı, zeki etmenler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Zeki sistemler ve öneminin analiz edilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Zeki sistem türlerinin irdelenmesi ve karşılaştırılıp değerlendirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | İşletmelerde zeki sistemleri ve teknolojileri ile ilgili kavramları tanıma, adlandırma, betimleyebilme, karşılaştırma | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Zeki sistemler ve ojisi ve bilişim sistemi arasındaki farkları yorumlayabilme ve bağıntıları saptama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Veritabanı dizayn ve kurulumunun inşa edilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Zeki sistemlerin iş dünyasına uygulamasına ilişkin analizlerde bulunma, ölçütlere göre eleştiriler yapabilme ve çözümler üretebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yapay zekaya giriş ve temel kavramlar: Yapay zeka nedir? | Yapay Zeka Uygulamaları, Çetin Elmas, 2007 |
2 | Doğal Zeka-Yapay Zeka Kavramları Sistem kavramı ve karar destek sistemleri | Yapay Zeka Uygulamaları, Çetin Elmas, 2007 |
3 | Zeki Sistem Özellikleri Zeki karar destek sistemleri | Yapay Zeka Uygulamaları, Çetin Elmas, 2007 |
4 | Zeki karar destek sistemlerinin temel bileşenleri | Russel, S., Norvig, P., Artificial Intelligence A Modern Approach, Prentice Hall, 2003. |
5 | Uzman Sistemler -1 | Yapay Zeka Uygulamaları, Çetin Elmas, 2007 |
6 | Bulanık Önermeler Mantığı | Fuzzy Logic With Engineering Applications, 2004, Timothi Ross |
7 | Karar Destek Sistemleri | Decision Support and Business Intelligence Systems, 2007, Turban et al. Fuzzy Logic With Engineering Applications, 2004, Timothi Ross |
8 | Ara Sınav | |
9 | Öğrenme | Artificial Intelligence and Soft Computing, 2000, Amit |
10 | Yapay Sinir Ağları-1 | Yapay Zeka Uygulamaları, Çetin Elmas, 2007 |
11 | Yapay Sinir Ağları-2 | Yapay Zeka Uygulamaları, Çetin Elmas, 2007 |
12 | Genetik Algoritmalar | Russel, S., Norvig, P., Artificial Intelligence A Modern Approach, Prentice Hall, 2003. |
13 | Diğer biyolojik sezgisel teknikler | Fuzzy Logic With Engineering Applications, 2004, Timothi Ross |
14 | Zeki Etmenler | Artificial Intelligence and Soft Computing, 2000, Amit |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Yapay Zeka Uygulamaları, Çetin Elmas, 2007 Luger, G. Artifcial Intelligence, Addison Wesley, England, 2005. Russel, S., Norvig, P., Artificial Intelligence A Modern Approach, Prentice Hall, 2003. Decision Support and Business Intelligence Systems, 2007, Turban et al. Computational Intelligence, 2005, Amit Konar Artificial Intelligence and Soft Computing, 2000, Amit Konar Fuzzy Logic With Engineering Applications, 2004, Timothi Ross |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
2 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | ||||||
3 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | ||||||
4 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | ||||||
5 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | ||||||
6 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | ||||||
7 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | ||||||
7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zeki sistemler ve öneminin analiz edilmesi | |||||||
2 | Zeki sistem türlerinin irdelenmesi ve karşılaştırılıp değerlendirilmesi | |||||||
3 | İşletmelerde zeki sistemleri ve teknolojileri ile ilgili kavramları tanıma, adlandırma, betimleyebilme, karşılaştırma | |||||||
4 | Zeki sistemler ve ojisi ve bilişim sistemi arasındaki farkları yorumlayabilme ve bağıntıları saptama | |||||||
5 | Veritabanı dizayn ve kurulumunun inşa edilmesi | |||||||
6 | Zeki sistemlerin iş dünyasına uygulamasına ilişkin analizlerde bulunma, ölçütlere göre eleştiriler yapabilme ve çözümler üretebilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |