Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri SAY 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Özgün ÜNAL

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Genel sağlık sistemleri modellerini tanımlayabilmek. Hizmet arzı ve talebini oluşturan faktörleri öğrenebilmek. Ülkelerin sağlık sistemlerini karşılaştırabilmek.

Dersin İçeriği

Dünya ve Türkiye Sağlık sistemlerinin incelenmesi, sınıflandırılması ve karşılaştırılması; farklı ülke sağlık sistemlerinin avantaj ve dezavantajlı yönlerinin belirlenmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir ülkenin sağlık sisteminin bileşenlerini analiz edebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Farklı ülke sağlık sistemleri arasında karşılaştırma yapabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama,
3 Başlıca sağlık sistemlerinin güçlü ve zayıf yanlarını bilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
4 Sağlık yönetimini ulusal ve uluslararası çerçevede düşünebilme becerisi kazanmak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama,
5 Yönetsel yetenekleri kullanarak karar verme kaabiliyeti kazandırmak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama,
6 Türk Sağlık sistemini, Türk sağlık politikası çerçevesinde değerlendirmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sistem, Sağlık Sistemi ve Karşılaştırmalı Sağlık Sistemi kavramı, metot ve uygulamaları. Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
2 Sağlık sektörlerinin genel sistem ve mali yapıları Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
3 Sağlık sistemlerinin sınıflandırılması Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
4 Ulusal Sağlık Sistemi Türlerinin Belirleyicileri Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
5 Serbest pazar ve refah yönelimli sağlık sistemleri Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
6 Kapsayıcı ve sosyalist sağlık sistemleri Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
7 Türk Sağlık Sistemi Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
8 Türk sağlık sisteminin mali kaynakları, arz ve talep durumu Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
9 Farklı ülke sağlık sistemlerinden örnekler Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
10 ABD, Meksika ve Kanada sağlık sistemi Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
11 Fransa, Almanya ve İngiltere sağlık sistemi Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
12 Küba, Çin ve Hindistan sağlık sistemi Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
13 Japonya, Avustralya ve Hollanda sağlık sistemi Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
14 Türk Sağlık Sisteminin diğer ülkelerle genel karşılaştırması Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Fried, Bruce J.ve Laura M. Gaydos (2012) World Health Systems: Challenges and Perspectives, AUPHA.

Sargutan A. Erdal (2006) Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri, Hacettepe Üniversitesi Yayını, Ankara

Ders Kaynakları

Roemer M.I. (1991, 1993) National Health Systems of the World, Vol:1Countries (1991), Vol II: The Issues (1993), Oxford University Pres, London.
Fulcher D. (1974) Medical Care Systems: Public and Private Health Coverage in Selected Industrialized Countries, ILO Publications.
Bruce J. Fried, Laura M. Gaydos, (2011) World Health Systems Challenges ans Perspectives, Aupha.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. X
2 Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. X
3 Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. X
4 İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. X
5 Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. X
6 Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. X
7 Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Bir ülkenin sağlık sisteminin bileşenlerini analiz edebilmek
2 Farklı ülke sağlık sistemleri arasında karşılaştırma yapabilmek
3 Başlıca sağlık sistemlerinin güçlü ve zayıf yanlarını bilmek
4 Sağlık yönetimini ulusal ve uluslararası çerçevede düşünebilme becerisi kazanmak
5 Yönetsel yetenekleri kullanarak karar verme kaabiliyeti kazandırmak
6 Türk Sağlık sistemini, Türk sağlık politikası çerçevesinde değerlendirmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
dersAKTSKredisi 6