Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri | SAY 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Özgün ÜNAL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Genel sağlık sistemleri modellerini tanımlayabilmek. Hizmet arzı ve talebini oluşturan faktörleri öğrenebilmek. Ülkelerin sağlık sistemlerini karşılaştırabilmek. |
Dersin İçeriği | Dünya ve Türkiye Sağlık sistemlerinin incelenmesi, sınıflandırılması ve karşılaştırılması; farklı ülke sağlık sistemlerinin avantaj ve dezavantajlı yönlerinin belirlenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir ülkenin sağlık sisteminin bileşenlerini analiz edebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
2 | Farklı ülke sağlık sistemleri arasında karşılaştırma yapabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
3 | Başlıca sağlık sistemlerinin güçlü ve zayıf yanlarını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Sağlık yönetimini ulusal ve uluslararası çerçevede düşünebilme becerisi kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
5 | Yönetsel yetenekleri kullanarak karar verme kaabiliyeti kazandırmak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
6 | Türk Sağlık sistemini, Türk sağlık politikası çerçevesinde değerlendirmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistem, Sağlık Sistemi ve Karşılaştırmalı Sağlık Sistemi kavramı, metot ve uygulamaları. | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
2 | Sağlık sektörlerinin genel sistem ve mali yapıları | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
3 | Sağlık sistemlerinin sınıflandırılması | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
4 | Ulusal Sağlık Sistemi Türlerinin Belirleyicileri | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
5 | Serbest pazar ve refah yönelimli sağlık sistemleri | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
6 | Kapsayıcı ve sosyalist sağlık sistemleri | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
7 | Türk Sağlık Sistemi | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
8 | Türk sağlık sisteminin mali kaynakları, arz ve talep durumu | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
9 | Farklı ülke sağlık sistemlerinden örnekler | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
10 | ABD, Meksika ve Kanada sağlık sistemi | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
11 | Fransa, Almanya ve İngiltere sağlık sistemi | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
12 | Küba, Çin ve Hindistan sağlık sistemi | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
13 | Japonya, Avustralya ve Hollanda sağlık sistemi | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
14 | Türk Sağlık Sisteminin diğer ülkelerle genel karşılaştırması | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Fried, Bruce J.ve Laura M. Gaydos (2012) World Health Systems: Challenges and Perspectives, AUPHA. Sargutan A. Erdal (2006) Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri, Hacettepe Üniversitesi Yayını, Ankara |
Ders Kaynakları | Roemer M.I. (1991, 1993) National Health Systems of the World, Vol:1Countries (1991), Vol II: The Issues (1993), Oxford University Pres, London. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
2 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | X | |||||
3 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | X | |||||
4 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | X | |||||
5 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | X | |||||
6 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | X | |||||
7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir ülkenin sağlık sisteminin bileşenlerini analiz edebilmek | |||||||
2 | Farklı ülke sağlık sistemleri arasında karşılaştırma yapabilmek | |||||||
3 | Başlıca sağlık sistemlerinin güçlü ve zayıf yanlarını bilmek | |||||||
4 | Sağlık yönetimini ulusal ve uluslararası çerçevede düşünebilme becerisi kazanmak | |||||||
5 | Yönetsel yetenekleri kullanarak karar verme kaabiliyeti kazandırmak | |||||||
6 | Türk Sağlık sistemini, Türk sağlık politikası çerçevesinde değerlendirmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |