Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer UYP 600 0 3 + 0 3 7
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. REMZİ ALTUNIŞIK
Dersi Verenler Prof.Dr. REMZİ ALTUNIŞIK,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Volkan GÖKTAŞ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bilimsel araştırma sürecinin doktora düzeyinde ele alınması ve öğrencilerin ileri araştırma konularında bilgi sahibi olmaları yanında tipik bir doktora tez önerisi hazırlayacak düzeyde yetkinlik kazanmalarını sağlamaktır. Daha spesfik olarak, temel bilim felsefeleri, araştırma yaklaşımları, araştırma tasarımları ve model oluşturma, ölçme ve ölçekler ile ölçek geliştirme, araştırma evreninin tanımlanması ve örnekeleme teknikleri ve analiz yaklaşım ve yöntemlerine ilişkin ileri düzey değerlendirme ve tartışmaların yapılması ve öğrencilerin öğrenciklerini gerçek saha araştırmalarında kullanabilme ve bildiklerini sunabilme becerisi kazandırma dersin başlıca amçlarını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Bilim felsefesi ve temel bilimsel araştırma yaklaşımları, nitel ve nicel araştırmalar, bilimsel araştırmalarda temel kavramlar, araştırma modeli oluşturma ve hipotez, ölçme ve ölçekler, ölçek geliştirme, güvenilirlik ve geçerlilik, örnekleme yaklaşımları, analiz yaklaşımları ve araştırma bulgularının yazılması ve sunumu ile seminer hazırlama ve sunumu   

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim felsefesine ilişkin temel kavramları bilme ve pozitivist ve yorumsamacı ekollerin niteliklerini aktarabilme Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Bilimsel araştırma sürecinin ileri düzeyde değerlendirilebilme ve tartışabilme Bireysel Çalışma, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Araştırma tasarımı kurgulayabilme ve model oluşturabilme Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Sosyal bilimlerde ölçme ve ölçek geliştirme konularında yetkinlik Bireysel Çalışma, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Bilimsel araştırmalarda veri toplama ve veri kaynakları ile örnekleme sürecine ilişkin yorum ve değerlendirme yapabilme Anlatım, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
6 İstatistik analiz teknikler hakkında bilgi sahibi olma ve uygun tekniği belirleyebilme Tartışma, Örnek Olay, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1
2
3
4
5
6
7
8
9 Ara sınav
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu

Derste verilecek olan makale ve diğer ders materyalleri konuya göre güncellenmekte ve farklı dökümanların listesi öğrencilere verilmektedir.

Ders Kaynakları

1. Remzi ALTUNIŞIK, Hakan BOZ, Ercan GEGEZ, Erdoğan KOÇ, Ünsal SIĞRI, Erkan YILDIZ ve Atilla YÜKSEL (2022), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Yeni Perspektifler, Seçkin Yayınları.

2. Remzi ALTUNIŞIK, Recai COŞKUN ve Engin YILDIRIM (2017), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri- SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir. X
2 Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır X
3 Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır. X
4 Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir. X
5 Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir. X
6 Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir. X
7 Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Bilim felsefesine ilişkin temel kavramları bilme ve pozitivist ve yorumsamacı ekollerin niteliklerini aktarabilme 4 5 4 4 2 3 3
2 Bilimsel araştırma sürecinin ileri düzeyde değerlendirilebilme ve tartışabilme 4 4 5 3 4 3 4
3 Araştırma tasarımı kurgulayabilme ve model oluşturabilme 0 4 4 4 1 1 2
4 Sosyal bilimlerde ölçme ve ölçek geliştirme konularında yetkinlik 3 2 3 2 1 1 2
5 Bilimsel araştırmalarda veri toplama ve veri kaynakları ile örnekleme sürecine ilişkin yorum ve değerlendirme yapabilme 0 4 4 3 3 3 4
6 İstatistik analiz teknikler hakkında bilgi sahibi olma ve uygun tekniği belirleyebilme 4 4 3 3 0 0 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 40
2. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Ödev 2 25 50
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 336
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 13,44
Dersin AKTS Kredisi 7