Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Analiz Teknikleri | UYP 530 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEMİH OKUTAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırma sürecinin önemli bir aşamasını oluşturan “veri analizini” doğru ve gereklerine uygun yapabilmek ve bulguları doğru yorumlayabilmek, incelenen olay hakkında değerlendirmeler yapabilmenin vazgeçilmez bir zorunluluğudur. Bunun yanında iş dünyasında her gün sayısız problemle karşılaşılmakta ve bu problemler çözüm beklemektedir. Çoğunlukla elde edilen verilerin analizi sonucunda problemler çözüme ulaştırılabilmektedir. Bu dersin amacı, incelenen olayla ilgili verileri doğru bir şekilde elde etme, çeşitli filtrelerden geçirerek analize hazır hale getirme ve SPSS (Statistical Packages for the Social Sciences) programından yararlanarak, amaca en uygun yöntemlerle verileri analiz ederek yorumlayabilme yeteneği kazandırmaktır. Bu dersi alan öğrenci, bir akademisyen ya da bir uygulamacı olarak, incelenen olguyu çözümleyebilecek yeterliliğe sahip olabilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste, veri kavramı ve veriyi tanıma, amaca uygun olarak seçilecek istatistiksel analizler ve bu bağlamda betimsel istatistikler, iki ve/veya ikiden fazla grup karşılaştırmaları için testler, parametrik olmayan testler, korelasyon ve regresyon analizi ve çok değişkenli istatistiksel analizlerden faktör, kümeleme ve ayırma analizleri ile çok boyutlu ölçekleme konuları işlenecektir.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | SPSS programını etkin bir şekilde kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Parametrik ve parametrik olmayan tüm testleri yapar ve analiz eder. | Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Nicel bir bilimsel araştırmada veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
4 | Model kurar ve modeldeki ilişkileri test eder. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistikte kullanılan temel kavramlar/Ölçme ve Ölçüm düzeyleri | |
2 | SPSS veri tanımlama/veri düzenleme | |
3 | Merkezi Eğilim Ölçüleri ve temel istatistikler | |
4 | Normallik ve normallikten sapma ölçüleri | |
5 | Parametrik fark testleri (Z, t-test çeşitleri) | |
6 | Parametrik fark testleri (ANOVA ) | |
7 | Parametrik İlişki testleri (korelasyon) | |
8 | Parametrik İlişki testleri (regresyon) | |
9 | Non-parametrik testler | |
10 | Non-parametrik testler | |
11 | Güvenilirlik ve Madde analizi | |
12 | Keşfedici faktör analizi | |
13 | Doğrulayıcı faktör analizi | |
14 | Uygulama araştırmasının sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Coşkun, Recai, et al. Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya Yayıncılık, 2019. Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., (2015), Çev. Ed: Baloğlu, M., Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı, Nobel, Ankara, 6. Basımdan çeviri. Kalaycı, Ş., (2010), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
2 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | ||||||
3 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | X | |||||
4 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | X | |||||
5 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | ||||||
6 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | X | |||||
7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | SPSS programını etkin bir şekilde kullanır. | |||||||
2 | Parametrik ve parametrik olmayan tüm testleri yapar ve analiz eder. | |||||||
3 | Nicel bir bilimsel araştırmada veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | |||||||
4 | Model kurar ve modeldeki ilişkileri test eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 15 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 4 | 12 | 48 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |