Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyoloji | SBK 207 | 3 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SONER TAUSCHER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SONER TAUSCHER, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yiğit C. Eskicioğlu
|
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Toplumsal olay ve olguları sosyolojik bakış açısına göre ele almak, anlamak ve eleştirel bir perspektiften yeniden anlamlandırmak bu dersin temel amacıdır. Ayrıca sosyolojinin tüm diğer disiplinlerle ilişkisinin getirdiği etkileşimle kavram ve fikirleri incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek, yerel ve küresel sorunları tanımlamak için sosyolojik bir bakış açısının kazanılması diğer bir amaçtır. En nihayetinde de sosyolojinin disiplinlerarası bakış açısının edinilmesiyle öğrencinin kendi alanındaki gelişmeleri farklı yöntemlerle ele alabilmesine yönelik bakış açısının kazanılması da dersin pratik amaçlarından biri olacaktır. |
Dersin İçeriği | Ders, bilimsel bir disiplin olarak sosyolojinin tanımı, sosyolojik bakış açısı, sosyolojide baskın olan kuramsal yaklaşımlar, toplumsal etkileşim, tabaklaşma, sınıf, yoksulluk ve dışlanma, küresel eşitsizlik, ırk, etnisite, göç, modern toplumlarda din, örgütler ağlar, medya, eğitim, ekonomik yaşam, siyaset, kentler, çevre ve risk gibi konuları kapsar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojik düşünme, anlama ve anlamlandırmayı kazanır ve eleştirel bir bakış açısıyla ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sosyal olguları, toplumla ilgili kavramları açıklar, toplumsal kurum ve kuramları irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Sosyolojik araştırma süreçlerinde kullanılan veri toplama ve analiz etme yöntemlerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Yerel ve küresel anlamda toplumsal kurumların (din, eğitim, siyaset, ekonomi vb.) özelliklerini ve gelişmelerini açıklar, sorunlarını analiz eder, çözüm arayışları konusunda bilgi birikimi ve yetkinlik kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Toplumsal değişim ve gelişimi belirleyen yapıların işleyişini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Sınıf, ırk, etnisite ve toplumsal cinsiyet gibi toplumsal tabakalaşmanın farklı boyutları konusunda sosyolojik bir bakış açısına sahip olur, bu konuların yerel ve küresel düzlemde meydana çıkardığı olumsuzlukların sonuçlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Modern toplumsal örgütlenmenin toplum ve birey üzerindeki etkisini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Küresel sorunları meydana getiren toplumsal ve siyasal dinamiklerin meydana geliş süreçlerini kavrar, yerel ve küresel anlamda risk oluşturan gelişmelerin engellenmesi konusunda bir tutum sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Sosyolojinin kazandırdığı bakış açısını kendi çalışma alanında yardımcı bir unsur olarak kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders işleyişi, Araştırma Yöntemi, Sosyoloji Nedir? | |
2 | Sosyoloji Nedir | Antony Giddens, Sosyoloji, s.1-32 |
3 | Kuramlar ve Bakış Açıları | Antony Giddens, Sosyoloji, s. 71-115 |
4 | KÜRESELLEŞME VE TOPLUMSAL DEĞİŞİM | Antony Giddens, Sosyoloji, s. 685-731 |
5 | TABAKALAŞMA VE TOPLUMSAL SINIF | Antony Giddens, Sosyoloji, s.540-585 |
6 | ÇALIŞMA YAŞAMI VE EKONOMİ | Antony Giddens, Sosyoloji, s. 494-540 |
7 | YOKSULLUK,TOPLUMSAL DIŞLANMA VE REFAH | Antony Giddens, Sosyoloji, s.540-585 |
8 | KENTLER VE KENTSEL YAŞAM | |
9 | SİYASET, DEVLET VE TOPLUMSAL HAREKETLER | Antony Giddens, Sosyoloji, s. 210-255 |
10 | IRK, ETNİK KİMLİK VE GÖÇ | Antony Giddens, Sosyoloji, s. 255-307 |
11 | ULUSLAR, SAVAŞ VE TERÖRİZM | Antony Giddens, Sosyoloji, s. 940-992 |
12 | ÇEVRE | Antony Giddens, Sosyoloji, s. 992- 1030 |
13 | MEDYA | Antony Giddens, Sosyoloji, s. 777-831 |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Memet Zencirkıran (2019) Sosyoloji, Dora Yayıncılık, Bursa
|
Ders Kaynakları |
Giddens, Anthony (2008), Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | ||||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | ||||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | ||||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | ||||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | ||||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyolojik düşünme, anlama ve anlamlandırmayı kazanır ve eleştirel bir bakış açısıyla ifade eder. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
2 | Sosyal olguları, toplumla ilgili kavramları açıklar, toplumsal kurum ve kuramları irdeler | 5 | 5 | ||||||||||
3 | Sosyolojik araştırma süreçlerinde kullanılan veri toplama ve analiz etme yöntemlerini tanımlar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
4 | Yerel ve küresel anlamda toplumsal kurumların (din, eğitim, siyaset, ekonomi vb.) özelliklerini ve gelişmelerini açıklar, sorunlarını analiz eder, çözüm arayışları konusunda bilgi birikimi ve yetkinlik kazanır. | ||||||||||||
5 | Toplumsal değişim ve gelişimi belirleyen yapıların işleyişini açıklar. | 5 | 5 | ||||||||||
6 | Sınıf, ırk, etnisite ve toplumsal cinsiyet gibi toplumsal tabakalaşmanın farklı boyutları konusunda sosyolojik bir bakış açısına sahip olur, bu konuların yerel ve küresel düzlemde meydana çıkardığı olumsuzlukların sonuçlarını kavrar. | 5 | |||||||||||
7 | Modern toplumsal örgütlenmenin toplum ve birey üzerindeki etkisini analiz eder. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
8 | Küresel sorunları meydana getiren toplumsal ve siyasal dinamiklerin meydana geliş süreçlerini kavrar, yerel ve küresel anlamda risk oluşturan gelişmelerin engellenmesi konusunda bir tutum sahibi olur. | 5 | 5 | ||||||||||
9 | Sosyolojinin kazandırdığı bakış açısını kendi çalışma alanında yardımcı bir unsur olarak kullanır | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |