Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri | EKO 461 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. ESRA GÜNEY |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Karar verme süreci farklı alternatifler arasından seçim yapma ve seçenekler arasından en büyük değeri vereni seçme olarak tanımlanabilir Karar verme problemlerinde, birden fazla kriter birlikte değerlendirilirken, mümkün çözümlerden en uygun alternatifi seçmek hedeflenmektedir. Buna bağlı olarak çok kriterli karar verme yöntemleri geliştirilmiştir. Bu dersin amacı, öğrencilere çok kriterli karar verme yöntemlerini öğretmek ve karar verme becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Çok kriterli karar verme metodolojisi, Analitik Hiyerarşi Süreci, Analitik Ağ Süreci, TOPSIS, DEMATEL,OCRA,ARAS, ELECTRE, VIKOR yöntemi, Gri İlişkisel Analiz yöntemi, Çok kriterli karar verme yöntemleriyle bütünleşik yaklaşım |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karar verme ve karar teorisini tanımlayarak, analitik şekilde problemleri çözümleme becerisi kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Problemleri yapılandırıp sınıflandırabilir ve çok kriterli karar verme tekniklerini kullanarak işletme sorunlarını çözebilir. | Soru-Cevap, | |
3 | Karmaşık sistemleri karar verme tekniklerini uygulayacak şekilde modelleyebilir. | Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karar Vermeye Giriş ve Çok Kriterli Karar Verme | |
2 | Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) Yöntemi | |
3 | Analitik Ağ Süreci (ANP) Yöntemi | |
4 | TOPSIS Yöntemi | |
5 | DEMATEL Yöntemi | |
6 | DEMATEL Yöntemi ve Bütünleşik Uygulamalar | |
7 | VIKOR Yöntemi | |
8 | VIKOR Yöntemi ve Bütünleşik Uygulamalar | |
9 | Vize | |
10 | Gri İlişkisel Analiz yöntemi | |
11 | Bütünleşik AHP ve Gri İlişkisel Analiz yöntemi | |
12 | ELECTRE | |
13 | ELECTRE | |
14 | Değerlendirme ve sonuç |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından sistem üzerinden paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları | Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, Bahadır Yıldırım, Emrah Önder, Dora Yayıncılık (2015) Cengiz Kahraman (2008), Fuzzy Multi-Criteria Decision Making: Theory and Applications with Recent Developments |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | ||||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | ||||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Karar verme ve karar teorisini tanımlayarak, analitik şekilde problemleri çözümleme becerisi kazanır | 5 | 5 | 5 | |||||||||
2 | Problemleri yapılandırıp sınıflandırabilir ve çok kriterli karar verme tekniklerini kullanarak işletme sorunlarını çözebilir. | 4 | 1 | 1 | 1 | 0 | 4 | 5 | 4 | 0 | 2 | 2 | 0 |
3 | Karmaşık sistemleri karar verme tekniklerini uygulayacak şekilde modelleyebilir. | 3 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |