Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ekonometride Yeni Yaklaşımlar | EKO 374 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ekonometri 1 Ekonometri 2 İstatistik |
Önerilen Seçmeli Dersler | Ekonometri 1 Ekonometri 2 İstatistik |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, (1) öğrencilere doğrusal ve doğrusal olmayan ileri ekonometrik uygulamalar hakkında bilgi vermek, (2) ekonometrinin iktisadi teorilerin ampirik içeriği konusunda ve iktisadi politikaların incelenmesinde nasıl kullanılacağına dair bilgi birimi oluşturmak ve (3) iktisatçıların tutarlı öngörüler sunmadığı konulara ve politika değerlendirmelerine ışık tutabilmek için ileri ekonometrik uygulamalara dayanan bir yaklaşım geliştirmektir. Ders içerisinde çeşitli iktisadi sorunlara, ekonometrik uygulama sırasında karşılaşılan problemlere ve nedensellik tartışmalarına sistematik olarak getirilen çözümler üzerine odaklanılacaktır. Ayrıca, her hafta seçilen metinler okunacak, tartışılacak, birçok ülke vakalarıyla ve uygulamalı örnekler ile karşılaştırma yapılacaktır. Ders içerisinde öğrencilerin katılımı teşvik edilecek ve bu not değerlendirmesi kapsamına alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bilimsel araştırmaya ve metin oluşturmaya giriş ve ekonometrik modellemede temel sorunlar ve çözümler, klasik yaklaşımların değerlendirilmesi ve sapmalar ve çözüm önerileri konuları tartışılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekonometrik uygulamaya yön veren iktisadi teoriler ve uygulamada karşılaşılan sorunlar konusunda öğrenciler bilgi sahibi olacak. | Anlatım, | |
2 | İleri ekonometrik teknikler öğrenciler tarafından öğrenilecek, STATA ve R gibi programların kullanımı konusunda deneyim kazanılacaktır. | Beyin Fırtınası, | |
3 | Öğrenciler ekonometrik incelemenin sonuçlarını değerlendirme ve bu sonuçlardan elde edilecek çıkarımların iktisadi teoriler ile karşılaştırılması konusunda fikir sahibi olacak. | Soru-Cevap, | |
4 | Bilimsel araştırmanın aşamaları, makale yazma, var olan araştırmaları değerlendirme ve iktisadi politikalar üretme konusunda öğrenciler deneyim kazanacak. | Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmaya ve metin oluşturmaya giriş | Bilimsel araştırmaya ve metin oluşturmaya giriş |
2 | Ekonometrik modellemede temel sorunlar ve çözümlere giriş | Ekonometrik modellemede temel sorunlar ve çözümlere giriş |
3 | Klasik yaklaşımların değerlendirilmesi ve sapmalar | Klasik yaklaşımların değerlendirilmesi ve sapmalar |
4 | Nedensellik incelemeleri, içsellik, seçim sapmaları ve karşı-olgusallık | Nedensellik incelemeleri, içsellik, seçim sapmaları ve karşı-olgusallık |
5 | Fark modellemesi ve iktisat politikası | Fark modellemesi ve iktisat politikası |
6 | Kontrol değişkenleri ve rassallık | Kontrol değişkenleri ve rassallık |
7 | Etkileşim ve kukla değişkenleri ve doğrusal olmayan formlar | Etkileşim ve kukla değişkenleri ve doğrusal olmayan formlar |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav |
9 | Modellemede kesikli durumlar ve deney | Modellemede kesikli durumlar ve deney |
10 | Araç değişkenler ve sapmalara çözümler | Araç değişkenler ve sapmalara çözümler |
11 | Doğrusal olmayan modeller ve politika önerileri | Doğrusal olmayan modeller ve politika önerileri |
12 | Dilim regresyon yaklaşımı | Dilim regresyon yaklaşımı |
13 | Mekansal etkiler ve sapmalar | Mekansal etkiler ve sapmalar |
14 | Hata teriminde sorunlar ve çözüm önerileri | Hata teriminde sorunlar ve çözüm önerileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | SABİS üzerinden yayımlanmaktadır. |
Ders Kaynakları | Bryman, Alan. Social research methods. Oxford University press, 2015. Morgan, S. ve Winshipv, C. Counterfactuals and causal inference : Methods and principles for social research, Cambridge University press, 2014. Glennerster, R. ve Takavarasha, K., Running randomized evaluations : A practical guide, Princeton University press, 2013. Angrist, J. D. ve J. Pischke. Mostly harmless econometrics: an empiricist's companion, Princeton University press, 2009. Cameron, Colin ve Pravin Trivedi. Microeconometrics using STATA, STATA press, 2009. Wooldridge, J. M. Introductory econometrics, South Western College. 2008. Baum, C. An Introduction to Modern Econometrics using Stata. STATA press. 2006. Wooldridge, J. M. Econometric analysis of cross section and panel data. The MIT press. 2002. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | X | |||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ekonometrik uygulamaya yön veren iktisadi teoriler ve uygulamada karşılaşılan sorunlar konusunda öğrenciler bilgi sahibi olacak. | ||||||||||||
2 | İleri ekonometrik teknikler öğrenciler tarafından öğrenilecek, STATA ve R gibi programların kullanımı konusunda deneyim kazanılacaktır. | ||||||||||||
3 | Öğrenciler ekonometrik incelemenin sonuçlarını değerlendirme ve bu sonuçlardan elde edilecek çıkarımların iktisadi teoriler ile karşılaştırılması konusunda fikir sahibi olacak. | ||||||||||||
4 | Bilimsel araştırmanın aşamaları, makale yazma, var olan araştırmaları değerlendirme ve iktisadi politikalar üretme konusunda öğrenciler deneyim kazanacak. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sözlü Sınav | 3 | 5 | 15 |
Toplam İş Yükü | 119 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |