Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğrusal Olmayan Zaman Serileri Analizi | EKO 458 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ekonometri |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MÜCAHİT AYDIN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Mehmet AYDIN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ticaret engelleri, homojen olmayan oyuncuların varlığı gibi sebeplerle, özellikle yüksek frekanslı verilerde doğrusal zaman serisi teknikleriyle modellenemeyen özellikler karşımıza çıkmaktadır. İşte bu ders boyunca doğrusal olmayan dinamikler tarafından yürütülen süreçleri modellemek amacıyla kullanılabilecek teknikleri öğretilecektir. |
Dersin İçeriği | Doğrusallık teştleri, doğrusal olmayan modeller, doğrusal olamayan modellere dayanan birim kök testleri, doğrusal olmayan modellere dayanan eşbütünleşme testleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal Olmayan Dinamikleri Kavrar. | Anlatım, | |
2 | Doğrusal Olmayan Modellerle Tahmini Öğrenme | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
3 | Doğrusal Olmayan Modellere Dayanan Birim Kök Testlerini Öğrenir | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
4 | Doğrusal Olmayan Modellere Dayanan Eşbütünleşme Testlerini Öğrenme | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
5 | Doğrusallık Testlerini Öğrenir | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğrusal - Doğrusal Dışılık Farkı | Ders Notları |
2 | Doğrusallık Testleri - I | Ders Notları |
3 | Doğrusallık Testleri - II | Ders Notları |
4 | Doğrusal Olmayan Modeller I: TAR Modeller | Ders Notları |
5 | Doğrusal Olmayan Modeller I: TAR Modelleri devam | Ders Notları |
6 | TAR Modellerin Testi ve Tahmini | Ders Notları |
7 | STAR Modellerin Testi ve Tahmini I | Ders Notları |
8 | Vize Sınavı | Sınav |
9 | STAR Modellerin Testi ve Tahmini II | Ders Notları |
10 | STAR Modellere Dayanan Birim Kök Testleri | Ders Notları |
11 | TAR Modellere Dayanan Birim Kök Testleri | Ders Notları |
12 | TAR Eşbütünleşme Testleri I | Ders Notları |
13 | TAR Eşbütünleşme Testleri II | Ders Notları |
14 | Final | sınav |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Çil Yavuz, N. (2015). Finansal ekonometri. Baskı, Der Yayınları, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | X | |||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğrusal Olmayan Dinamikleri Kavrar. | ||||||||||||
2 | Doğrusal Olmayan Modellerle Tahmini Öğrenme | ||||||||||||
3 | Doğrusal Olmayan Modellere Dayanan Birim Kök Testlerini Öğrenir | ||||||||||||
4 | Doğrusal Olmayan Modellere Dayanan Eşbütünleşme Testlerini Öğrenme | ||||||||||||
5 | Doğrusallık Testlerini Öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |