Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Politika | CEK 391 | 5 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Uluslararası Sosyal Politika, AB'de Sosyal Politika, Sivil Toplum ve Sosyal Politika, Yerel Yönetimler ve Sosyal Politika, Sosyal Hizmetler ve Bakım |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ABDULKADİR ALTINSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Fatih Sert |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalışma ve toplum hayatında tarihî süreç içinde ortaya çıkan sosyo-ekonomik sorunları ve değişimleri tahlil etmek, değişik sosyal grupların sorunlarını tespit etmek ve sosyal politika enstrümanları ile çözüm stratejileri geliştirebilmek bu dersin temel hedefidir. |
Dersin İçeriği | Bu derste sosyal politika teorileri ekseninde değişik dünya görüşlerinin yaklaşımları incelenecektir. Derste ağırlıklı olarak işsizlik, göç, yoksulluk gibi aktüel sosyal sorunlar ve konular ele alınacaktır. Bununla birlikte Türkiyede yaşanmakta olan sosyal sorunların çözümüne yönelik aktif sosyal politikalar üretilecektir. Bu çerçevede aile, gençler, işsizler, yoksullar, özürlüler gibi değişik sosyal grupların özel durumlarına da yer verilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İktisadî konulara ve yansımalara sosyal boyutuyla bakar ve yeni bakış açıları kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
2 | 2) Klâsik ve modern sosyal sorunların çözümüne yönelik akademik ve pratik bilgi birikimine sahip olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | 3) Teorik boyutuyla sosyal politikaların temel esaslarını dinamik bir toplumsal süreçte belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | 4) Türkiyenin sosyal sorunlarının perde arkasını kavrar ve millî çözüm stratejileri geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
5 | 5) Sosyal barış ve dayanışma gibi sosyal siyaset hedeflerinin toplum hayatında hâkim olabilmesi yönünde makul yaklaşımlar ve uygun düşünceler geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
6 | 6) Sosyal bilimlerde bütüncül sosyal politika uygulamalarının önemini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Politika kavramının dar ve geniş anlamı, tarihî süreç içindeki gelişimi, kapsamı, sosyal bilimler içindeki yeri. Sosyal Politika Teorileri, Sosyal Hukuk | Ders Notları |
2 | Sosyal Politikanın hedefleri: Sosyal Barış; Sosyal Dayanışma; Sosyal Adalet; Sosyal Yardımlaşma; Sosyal Bütünleşme; Sosyal Kalkınma; Refah; İsar. | Ders Notları |
3 | Dünden bugüne (Osmanlı Devleti ve TC Devletinde) Sosyal Devlet; Sosyal Güvenlik; Kamusal Sosyal Yardımlar ve Sosyal Hizmetler İlişkisi. | Ders Notları |
4 | Çalışma Hayatına Yönelik Sosyal Politikalar (a: İş Hayatında Temarüze Karşı Önlemler; b: Çalışma Hayatında Mobbing ve Cinsel Taciz Sorunlarına Karşı Çözüm Yolları; c: İşyerinde Örgütsel Performans; d: İşletmelerde Sosyal Sorumluluk) | Ders Notları |
5 | Aile Hayatına Yönelik Sosyal Politikalar (a: Analık Hakkının Fıtrî ve Sosyal Temelleri; b: Aile İçinde Şiddete Karşı Sosyal Politikalar) | Ders Notları |
6 | Kadınlara Yönelik Sosyal Politikalar (a: Hayat Kadınlarının Psiko-Sosyal Rehabilitasyonu; b: Feminist Kadın Politikaları ve Gender Mainstreaming Yaklaşımı) | Ders Notları |
7 | Sosyal Adaleti Temin Eden Sosyal Politikalar (a: Gelir Dağılımı ve Yeniden Gelir Dağılımı Politikaları; b: Sosyal Transferler; c: Sosyal ve Müterakki Vergi Sistemi; d: Gelir Dağılımı Türleri) | Ders Notları |
8 | Sosyal Değişim, Dönüşüm ve İlerlemenin Temel Yaklaşımları ve Politikaları: (Sosyal Yapı, Demografik Yapı, Sosyal Sermaye; Sosyal Hareketler; Hayat Kalitesi; Sosyal Refah Hizmetleri ve Sosyal Planlama Arasındaki İlişkiler) | Ders Notları |
9 | Vize sınavı | |
10 | Türkiyenin Sosyal Sorunlarına Yönelik Sosyal Politikalar (a: Türkiyede Sokak Çocukları Sorununa Karşı Sosyal Politikalar) | Ders Notları |
11 | Türkiyenin Sosyal Sorunlarına Yönelik Sosyal Politikalar (a: Türkiyede Yaşlılara ve Özürlülere Yönelik Sosyal Politika Stratejileri; b: Aktif Yaşlılar ve Özürlüler Politikası; c: Yaşlılığa ve Özürlülüğe Bağlı Bakım Sorunları ve Sosyal Politikalar) | Ders Notları |
12 | Türkiyenin Sosyo-ekonomik Sorunlarına Yönelik Sosyal Politikalar (a: Yoksulluk ve yoksullukla mücadele; b: İşsizlik ve aktif istihdam politikaları) | Ders Notları |
13 | Türkiyede Kamu Alanında Sosyal Sorunlar ve Sosyal Politikalar (a: Türkiyede Yerel Sosyal Politika Uygulamaları; b: Sosyal belediyecilik ve yerel sosyal kalkınma) | Ders Notları |
14 | Türkiyenin AB sürecinde Sosyal Devlet anlayışındaki değişimler, sosyal politika stratejilerinde yeni paradigma arayışları ve modelleri. | Yeni çıkan kitap, yazı ve makaleler. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | ||||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İktisadî konulara ve yansımalara sosyal boyutuyla bakar ve yeni bakış açıları kazanır | ||||||||||||
2 | 2) Klâsik ve modern sosyal sorunların çözümüne yönelik akademik ve pratik bilgi birikimine sahip olur | ||||||||||||
3 | 3) Teorik boyutuyla sosyal politikaların temel esaslarını dinamik bir toplumsal süreçte belirler | ||||||||||||
4 | 4) Türkiyenin sosyal sorunlarının perde arkasını kavrar ve millî çözüm stratejileri geliştirir | ||||||||||||
5 | 5) Sosyal barış ve dayanışma gibi sosyal siyaset hedeflerinin toplum hayatında hâkim olabilmesi yönünde makul yaklaşımlar ve uygun düşünceler geliştirir | ||||||||||||
6 | 6) Sosyal bilimlerde bütüncül sosyal politika uygulamalarının önemini kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |