Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler | EKO 205 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SAYIN SAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SAYIN SAN, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. ESRA GÜNEY |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, anket çalışmalarında araştırmalarda kullanılacak istatistiksel tekniklerin öğrencilere kazandırılmasıdır. İstatistik alanında yürütülen çalışmalarda hangi veri türlerine hangi çok değişkenli analiz teknikleri kullanılarak istatistiksel olarak anlamlı sonuçlar elde edilebileceğinin öğrencilere gösterilmesidir. Dersin temel konusu, hangi tür verilere hangi tür analiz yöntemleri kullanılarak sonuçlar elde edilebileceği, sonuçların istatistiksel olarak anlamlılığının nasıl test edileceğinin ve yorumlanacağının öğrencilere gösterilmesidir. Bu dersin sonucunda öğrenciler sadece çok değişkenli analiz teknikleri öğrenmekle kalmayacaklar, aynı zamanda temel ekonomik sorunlar ile ilgili teknik makaleleri ve diğer yayınları da kavrayabilir hale geleceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu derste mikro ekonomik aktörler olan hanehalkı ve firmalara ait veri setleri genelde anketlerden elde edilecek ve uygun çok değişkenli istatistiksel yöntemlerle ele alınacaktır. SPSS programının kullanımı, programa veri girişi, tablolar ve grafiklerin nasıl elde edileceği gösterilecektir. Daha sonra SPSS programı yardımıyla çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemleri ve bu yöntemlerin yorumlanması ele alınacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Verileri tanımlayabilir ve hangi çok değişkenli istatistiksel analiz tekniği ile analiz yapılabileceğini öğrenir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Yapılan çok değişkenli istatistiksel analizler ile elde edilen sonuçları sunabilir, yorumlayabilir ve değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Farklı tahmin yöntemlerini bir model dahilinde tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Veri setlerinin SPSS programında nasıl kullanıldığını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çok değişkenli veri analizinin içeriği | |
2 | Çok Değişkenli Veri Analiz Tekniklerinin sınıflandırılması ve genel tanıtımı, SPSS tanıtımı | |
3 | Veri Setinin İncelenmesi: Grafik gösterimi ve tanımlayıcı istatistikler | |
4 | Veri Setinde sorunlar: Kayıp verilerin ve uç değerlerin tespit edilmesi | |
5 | Faktör Analizi - 1 | |
6 | Faktör Analizi - 2 | |
7 | Çoklu Regresyon Modeli | |
8 | VİZE | |
9 | Diskriminant Analizi – 1 | |
10 | Diskriminant Analizi – 2 | |
11 | Lojistik Regresyon Analizi – 1 | |
12 | Lojistik Regresyon Analizi – 2 | |
13 | Kümeleme Analizi - 1 | |
14 | Kümeleme Analizi - 2 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları (2018), Ömay Çokluk ve diğerleri. 5. baskı. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | X | |||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Verileri tanımlayabilir ve hangi çok değişkenli istatistiksel analiz tekniği ile analiz yapılabileceğini öğrenir. | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Yapılan çok değişkenli istatistiksel analizler ile elde edilen sonuçları sunabilir, yorumlayabilir ve değerlendirebilir. | 5 | |||||||||||
3 | Farklı tahmin yöntemlerini bir model dahilinde tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Veri setlerinin SPSS programında nasıl kullanıldığını öğrenir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |