Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uygulamalı İstatistik EKO 104 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NESRİN GÜLER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Esra Güney

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Öğrencilere temel istatistiksel düşünme yetisi ile birlikte istatistiksel dil ve araçları gerçek hayatta karşılaşılan olaylara uygulayabilme yetisi kazandırmak. Öğrencilere gerçek hayattan elde edilen verileri özetleyebilme, görselleyebilme ve temel istatistiki hesapları yapabilme ve yorumlayabilme kabiliyeti kazandırmak. Ayrıca öğrencilere iktisat ve işletme ile ilgili istatistiksel problemleri çözebilecek temel istatistik bilgisinin kazandırmak.

Dersin İçeriği

Olasılığa giriş, temel kavramlar, rasgele değişkenler, dağılım fonksiyonu, dağılımın parametreleri, normal dağılım, örneklem seçimi, verilerin analizi, nokta kestirimi, aralık kestirimi, hipotez testleri, ortak olasılık dağılımı, kovaryans ve bunların ekonomi ve işletme uygulamaları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İstatistiğin kullanım amacını ve önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
2 Çeşitli konularda elde edilen verileri tanımlayabilme, özetleyebilme ve görsel olarak açıklayabilme becerisi, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
3 Elde edilen verileri en uygun analiz yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
4 Veri çözümlemesi ile mevcut durum hakkında yorum yapabilme becerisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
5 Geleceğe yönelik öngörüde bulunabilme yetisi ve bu bağlamda stratejik kararlar alabilme becerisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel İstatistik kavramlarının tekrarı Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
2 Temel İstatistik kavramlarının tekrarı Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
3 Rasgele değişkenlerin fonksiyonları Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
4 Kesikli rasgele değişkenlerin tanımlanması ve özellikleri Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
5 Sürekli rasgele değişkenlerin tanımlanması ve özellikleri Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
6 Normal dağılım ile ilgili uygulamalar Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
7 Örnekleme dağılımları ve tahmin etme, örneklem varyansı ve ortalaması Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
8 Örneklem varyansının ve ortalamasının özellikleri, Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
9 Ara sınav Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
10 Parametrelerin nokta tahmini Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
11 Parametrelerin aralık tahmini Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
12 Güven aralıkları ve hipotez testleri ile bunlar arasındaki ilişkiler Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
13 Hipotez testleri ile ilgili uygulamalar Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
14 Hipotez Testleri ile ilgili uygulamalar Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı Ders notları

Ders Kaynakları

[1] Özkan Ünver, Hamza Gamgam, Bülent Özkaynak, Temel İstatistik Yöntemler, Seçkin yayıncılık, Ankara, 2016.

[2] Fikri AKDENİZ, Olasılık ve İstatistik,Akademisyen kitabevi, Adana, 2014.

[3] Paul L. MEYER, Introductory probability and statistical applications, Addison-Wesley Publishing Company, USA,1970.

[4] Yılmaz Akdi, Matematiksel İstatistiğe Giriş, Gazi Kitabevi, 2014.

[5] Alexander M. MOOD, Franklin A. GRAYBILL and Duane C. BOES, Introduction to the theory of statistics, McGRAWHILL BOOK COMPANY, New York, 1974

[6] Robert V. HOGG and Allen T. CRAIG, Introduction to mathematical statistics, Macmillan Publishing Co. Inc., New York, 1978

[7] Ümit ŞENESEN, John E. Freunddan Matematiksel İstatistik Irwin Miller Marylees Miller - ( 6. Baskıdan Çeviri ), Literatür yayıncılık dağıtım, İstanbul, 2002

[8] Özer Serper, “Uygulamalı İstatistik”, 2000.

[9] Münevver Turanlı, “İstatistik Temel Kavramlar ve Uygulamaları”, 1995.

[10] Montgomery, D.C., Runger,G.C, “ Applied Statistics and Probability for Engineers”, John Wiley&Sons, 1999.

[11] Vasfi Nadir Tekin,”İstatistiğe giriş”,2008.

[12] Durmuş Dündar, Nazan Çağlar,”İstatistik”,2008.

[13] Cevdet Cerit, Müşerref Yüksel,” Olasılık Problemleri”, 2011

[14] Panik, M. Advanced Statatistics from an Elemantary Point of View, Elsevier, 2005

[15] Özkan, Yılmaz. Uygulamalı İstatistik 2, Sakarya Kitabevi, 2003

[16] Newbold, P. İstatistik, Literatür yayınları, 2006

[17] Münevver Turanlı, Selahattin Güriş, Temel İstatistik , DER Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. X
2 Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. X
3 Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak.
4 Genel ekonometrik teori bilgisi. X
5 Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak.
6 Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek X
7 Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak X
8 Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme X
9 Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 İstatistiğin kullanım amacını ve önemini kavrar 5 5 5 5 5
2 Çeşitli konularda elde edilen verileri tanımlayabilme, özetleyebilme ve görsel olarak açıklayabilme becerisi, 5 5 5 5 5
3 Elde edilen verileri en uygun analiz yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi, 5 5 5 5 5
4 Veri çözümlemesi ile mevcut durum hakkında yorum yapabilme becerisi 5 5 5 5 5
5 Geleceğe yönelik öngörüde bulunabilme yetisi ve bu bağlamda stratejik kararlar alabilme becerisi 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 13
2. Ödev 12
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 20 20
Kısa Sınav 3 8 24
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6