Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anayasa Hukuku | SBK 314 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Bulunmamaktadır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | İnsan Hakları, Uluslararası hukuk |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ali ÖZDEMİR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı; Anayasa ve anayasacılık kavramını, anayasaların yapılış ve değiştirilişlerini; devletin somut görünümü ve işleyiş esaslarını, devletlerin biçimleri, kompozisyonları ve siyasal yapıları yönünden ayrımlarının, egemenliğin kullanım biçimleri ve sınırları konularında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Anayasa kavramı ve anayasacılık düşüncesi; kurucu güç kavramı ve ortaya çıkış ve kullanılış yöntemleri; anayasa yargısı ve modelleri; devletin unsurları ve türleri; güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri, temel hakların genel esasları konuları ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa, anayasa hukuku kavramı, anayasa hukukunun hukuk dalları arasındaki yeri, anayasa hukukunun kaynakları | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
2 | Anayasacılık hareketleri ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
3 | Anayasaların yapılış ve değiştirilişleri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
4 | Anayasanın üstünlüğü ve kurumsal güvencesi olarak anayasa yargısı (anayasaya uygunluk denetimi) | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
5 | Anayasa Hukukunda devlet kavramı, devletin kurucu unsurları | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
6 | Güçler ayrılığı kavramı ve günümüzdeki görünümü | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
7 | Devletlerin çeşitli açılardan sınıflandırılması | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
8 | Yasama, yürütme ilişkileri ve hükümet sistemleri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
9 | Arasınav | - |
10 | Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (1) | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
11 | Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (2) | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
12 | Seçim hukukunun temel ilkeleri | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
13 | Hak ve özgürlük kavramı ve tarihsel gelişimi, sınırlandırılmaları ve durdurulmaları | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
14 | Hak ve özgürlüklerin anayasal güvenceleri ve uluslar arası hukuk yoluyla korunması | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfalarının çalışması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa, Ağustos 2022. 3. https://www.anayasa.gov.tr/tr/anasayfa/ ' da bulunan içerikler. |
Ders Kaynakları |
1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa, Ağustos 2022. 3. https://www.anayasa.gov.tr/tr/anasayfa/ ' da bulunan içerikler. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | ||||||
5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. | ||||||||||||
2 | Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. | ||||||||||||
3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. | ||||||||||||
4 | Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. | ||||||||||||
5 | Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. | ||||||||||||
6 | Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. | ||||||||||||
7 | Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. | ||||||||||||
8 | Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. | ||||||||||||
9 | Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. | ||||||||||||
10 | Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. | ||||||||||||
11 | İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. | ||||||||||||
12 | Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 7 | 98 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |