Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Desenleri II | TEZ 102 | 2 | 2 + 4 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Türk desenlerini, kompozisyon teknikleri ile çizgi,biçim,ölçü,doku,nüans, |
Dersin İçeriği | Türk Tezyini Sanatları Hakkında genel bilgilendirme. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel Türk Sanatlarında çiçek motifinin yeri ve uygulama alanları hakkında araştırma yeteneği verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Farklı devirlerde Geleneksel Türk Sanatlarında ortaya çıkan üsluplarını( Baba Nakkaş, Sazyolu,Natüralist, Şükufe,Rokoko üslupları) bilmeyi,araştırmayı ve yorumlanmasını sağlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Türk tezyini sanat dallarında(Cilt,Tezhip,Minyatür, Çini,Kalem işi, halı-kilim) görülen motiflerin birbirleriyle olan benzeliklerini, çizim usullerini, farkındalıklarını öğretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Türk süsleme sanatlarında çiçek, şükufe, hatayi grubu, natüralist,sazyolu vb. özellikler taşıyan klasik kompozisyonlar tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Türk Sanatında tezhip,minyatür,çini,kalemişi,halı-kilim motiflerinin birbirleri ile olan benzerlikleri ve farklılıklarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Anadolu Selçukluları ve Osmanlı Mimarisinde görülen yüzey süsleme örneklerini değerlendirmeyi öğretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Geleneksel Türk Sanatlarının diğer sanat dalları arasında yeri ve önemini analiz etmeyi öğretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türklerde çiçek sevgisi ve geleneksel sanat kollarına yansıması. | |
2 | Devirlere göre Türk tezyinatının (natüralist, soyutlama, Şukufe)üslup özellikleri ile yorumlanması. | |
3 | Tezhip ve minyatür sanatı hakkında bilgi aktarımı ve uygulamalarda görülen motifler ve çizim özellikleri | |
4 | Araştırma ödev teslimi: Çeşitli sanat kollarında çiçek motiflerinin tespiti ve uygulama çalışması. | |
5 | Kısa Sınav:Hatayi grubu motiflerden oluşan serbest desen tasarımları | |
6 | Çini, Kalem işi,maden ve ahşap sanatında natüralist ve hayvansal desenlerin tespiti,teorik bilgi aktarımı. | |
7 | Çini karo ve dairesel obje üzerine desen tasarımı çalışmaları. | |
8 | Kısa sınav:İşlenmiş konular ile ilgili uygulama çalışmaları. | |
9 | Rumi motifi hakkında bilgi aktarımı, cilt, tezhip ve minyatürde kullanım alanları | |
10 | Ara Sınav. | |
11 | Türk mimarisinde iç ve dış yüzey süslemelerinin araştırılması. | |
12 | Şemse, Bulut ve Çintemani motiflerinin geleneksel türk sanatlarında kullanımı | |
13 | Çalışmaların devamı. | |
14 | Dosya teslimleri ve Değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Nurhan ATASOY,Hasbahçe,Koç Kültür Sanat Tanıtım Hizmetleri A.Ş.İstanbul,2002., Bir Şaheser Süleymaniye Külliyesi,Editör:Selçuk Mülayim, T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı,Ankara 2007., P Sanat Kültür Antika Dergisi,Çiçek ve Sanat, Sayı 13.,Doğan KUBAN,Divriği Mucizesi,Yapı Kredi Yayınları,İstanbul,2003., Doğan Kuban;Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı,Yapı Kredi Yayınları,İstanbul 2008.,Gülbün MESARA,Türk sanatında İnce Kağıt Oymacılığı,Türkiye İş Bankası Kültür yayınları,İstanbul,1998.,Lale ULUÇ,XVI. Yy. Şiraz El Yazmaları,Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları,İstanbul,2006.,Metin And;Minyatürlerle Osmanlı- İslam Mitologyası,Yapı Kredi Yayınları,İstanbul,2012.,Hat ve Tezhip Sanatı,Editör;Ali Rıza Özcan,T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı,Ankara 2009.,Gülnur Duran;Ali Üsküdarî,Kubbealtı Yayınları,İstanbul 2008.,İnci A.Birol-Ç.Derman; Türk Tezyinatında Motifler, Kubbealtı Yayınları,İstanbul 2011, İnci A.Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen Tasarımı Çizim Tekniği ve Çeşitleri,Kubbealtı Yayınları,İstanbul 2008,Cahide KESKİNER,Hatai,Kültür Bakanlığı Yayınları,İstanbul,1990.,Azade AKAR-Cahide KESKİNER,Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif,Tercuman Sanat ve Kültür Yayınları,İstanbul,1978.,Emel ESİN,Türk Sanatında İkonografik Motifler.Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2003.,Jonathan M.BLOOM;Kağıda İşlenen Uygarlık;Kitap Yayınevi,İstanbul 2001.,Oktay Aslanapa;Türk Sanatı, Remzi Kitabevi,İstanbul 1984, Oktay Aslanapa;Türk Halı Sanatının Bin Yılı, Eren Yayınevi,İstanbul 1987., Güner İnal;Türk Minyatür Sanatı,Atatürk Kültür Merkezi,Ankara 1995, Sevgi A.Ersoy; Türk Minyatür Tekniği,İnkansa Matbaacılık,Ankara 2006., Banu MAHİR,Osmanlı Minyatür Sanatı,Kabalcı Yayınevi,İstanbul,2004., |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geleneksel Türk Sanatlarında çiçek motifinin yeri ve uygulama alanları hakkında araştırma yeteneği verir. | ||||||||||||
2 | Farklı devirlerde Geleneksel Türk Sanatlarında ortaya çıkan üsluplarını( Baba Nakkaş, Sazyolu,Natüralist, Şükufe,Rokoko üslupları) bilmeyi,araştırmayı ve yorumlanmasını sağlar. | ||||||||||||
3 | Türk tezyini sanat dallarında(Cilt,Tezhip,Minyatür, Çini,Kalem işi, halı-kilim) görülen motiflerin birbirleriyle olan benzeliklerini, çizim usullerini, farkındalıklarını öğretir. | ||||||||||||
4 | Türk süsleme sanatlarında çiçek, şükufe, hatayi grubu, natüralist,sazyolu vb. özellikler taşıyan klasik kompozisyonlar tasarlar. | ||||||||||||
5 | Türk Sanatında tezhip,minyatür,çini,kalemişi,halı-kilim motiflerinin birbirleri ile olan benzerlikleri ve farklılıklarını analiz eder. | ||||||||||||
6 | Anadolu Selçukluları ve Osmanlı Mimarisinde görülen yüzey süsleme örneklerini değerlendirmeyi öğretir. | ||||||||||||
7 | Geleneksel Türk Sanatlarının diğer sanat dalları arasında yeri ve önemini analiz etmeyi öğretir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 25 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Atölye) | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 186 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |