Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Geleneksel Türk El Sanatları Tarihi II | TEZ 226 | 4 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Geleneksel Türk El Sanatlarının tarihsel süreci, üretilmiş eserlerin teorik ve görsel eğitim yöntemleriyle öğrenciye kazandırılması ve bu doğrultuda kültür varlıklarını koruma yetkinliği amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Geleneksel Türk Sanatlarında yer alan ; Çini, Tezhip, Kalem İşleri, Halı- Kilim-Eski kumaş, Cilt, Hat, Ebru, Minyatür, Ahşap, Maden, Taş işçiliği tarihi ve sanatsal açıdan ele alınarak, kronolojik sıraya göre teorik olarak incelenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel Türk El Sanatlarını tanır ve yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sanat kolları ve yan disiplinler arasındaki ortak noktaların belirlemek ve buna bağlı otoriter bakış açısını oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Ulusal kültür varlıklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
4 | Uygulamalı sanat kollan için altyapı oluşturarak geniş bir perspektif geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Kültür değerlerimiz açısından günümüze kadar gelen veya günümüzdeki yanlışların düzeltir ve bu konuda toplumu yönetir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Sanatsal faaliyetler sırasında geleneksel Türk el sanatlarının diğer alanlarındaki uygulamalardan etkileşimin bilimsel ve akademik ortamda uygular. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 10 ilâ 12.Yüzyıllar arası Anadolu´da kurulan Beyliklerde (Saltuklar, Artuklar, Zengiler, Mengücekler, Danişmendlerde görülen sanat faaliyetleri. ( Derste İşlenen Konularla İlgili Ödev Tespiti ve Dağılımı). | |
2 | 12.Yüzyıl ilâ 14.yüzyıllar arası Anadolu Beyliklerinde Görülen Sanat Faaliyetleri | |
3 | Osmanlı İmparatorluğunun Kuruluşu ve Sarayda Nakışhane Tesisi | |
4 | Geleneksel Sanatlardan : Taş , Çini, Ahşap, Maden, Halı-Kilim, Kalemişi ve Kitap Sanatlarının (Kağıt, Hat, Cilt, Tezhip, Ebru, Minyatür, Katı´a) tanıtımı . | |
5 | Sınav l, Türk Sanatının Avrupa Sanatı Üzerine Etkileri. | |
6 | Fatih Devri Saray Nakışhanesi Sanat Faaliyetleri ve Baba Nakkaş Ekolü. | |
7 | II.Bayezit Devri Sanatkarları ve Dönemin ünlü sanatkarları. | |
8 | Klasik Dönem (XVI.yy.) Osmanlı Saray Nakışhanesi ve Sanat Faaliyetleri. | |
9 | Klasik Devrin ünlü hattat, nakkaş ve müzehhipleri :Ahmet Karahisari, Şahkulu, Kara Memi, Nakkaş Osman, Nigari, Matrakçı Nasuh ve Eserleri. | |
10 | Kısa Sınav 2 | |
11 | 17.Yüzyıl Dönemi Osmanlı Türk Sanatı ve sanat faaliyetleri ve sanatçıları Nakkaş Hasan, Hafız Osman v.b. | |
12 | 18.Yüzyıl Dönemi Osmanlı Türk Sanatı ve sanat faaliyetleri ve sanatçıları : Ali Üsküdari, Levni, Mustafa Rakım vb. | |
13 | 19.yüzyıl ilâ 20.yüzyıl başları Osmanlı Türk Sanatı ve Sanat Faaliyetleri ve sanatçıları : Abdullah Buhari, Hazegradlı Ataullah Efendi, Kazasker Mustafa izzet, vd., Sanayii Nefise, Güzel Sanatlar Akademisi´nin Kuruluşu | |
14 | Ödev Değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
MERİÇ, Rıfkı Melûl, Türk Nakış San’atı Tarihi Araştırmaları, Ankara, 1953, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geleneksel Türk El Sanatlarını tanır ve yorumlar. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
2 | Sanat kolları ve yan disiplinler arasındaki ortak noktaların belirlemek ve buna bağlı otoriter bakış açısını oluşturur. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
3 | Ulusal kültür varlıklarını tanır. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
4 | Uygulamalı sanat kollan için altyapı oluşturarak geniş bir perspektif geliştirir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
5 | Kültür değerlerimiz açısından günümüze kadar gelen veya günümüzdeki yanlışların düzeltir ve bu konuda toplumu yönetir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
6 | Sanatsal faaliyetler sırasında geleneksel Türk el sanatlarının diğer alanlarındaki uygulamalardan etkileşimin bilimsel ve akademik ortamda uygular. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |